Du er her: Mat > Pålegg, lunsj og frokost >

Ruccolapesto (vegan)



Ruccola gjør seg absolutt godt i pesto og er et langt rimeligere alternativ til basillikum. (Av Vilje Bech, forfatter av Den norske vegankokeboken)

Ikke at pris burde være avgjørende når det kommer til god mat, men denne pestoen er god, så da er vel alt godt? Dessuten har ruccolaen bedre tilgjengelighet/kvalitet på landsbasis kontra fersk basillikum.

Som med den mer utbredte basillikumpestoen kan man også leke seg litt med ulike tilsetninger i form av frø/nøtter eller bare helt «plain» med litt god olje.
En kombinasjon som gjør seg spesielt godt til ruccola, er ristede valnøtter (som avbildet til høyre).


Ta utgangspunkt i en 100 grams pakke ruccola.

Pr. pakke trenger du:

-Opp til 100g valnøtter (tilsvarer ca en liten boks/pose)
-Saften av 1 sitron
-1-2 hvitløksfedd
-Olje
-Vann
Salt&pepper

Gir ca 2-3dl.

Start med å riste valnøttene i en tørr panne på medium/høy varme. Pass på at de ikke svir seg underveis, bevegelse er viktig.
Kjør nøttene for seg selv i en kjøkkenmaskin til de blir passe finknuste, noen klumper her og der gjør ingenting. Ønsker du en helt raw variant dropper du bare dette punktet.

Hell nøttene over i en egen beholder.

Skyll ruccolaen godt, da det ofte er sand/steinrester i pakkene.
Ha over i kjøkkenmaskinen og klem over sitronsaften.
Tilsett samtidig hvitløken. Start maskinen og hell over litt vann (ca 0.5-1dl).

Når det ser ut til at ruccolaen er godt blandet og ingen hele blader er igjen, kan du tilsette en god skvett olje. Kjøres til alt er godt blandet. Konsistensen skal være ganske flytende, så det er mulig du trenger litt ekstra vann.

Hell over i en passende bolle og bland inn valnøttmassen, konsistensen vil nå bli vesentlig tykkere. Smakes til med salt og pepper.



Likte du denne?
Vilje Bech er forfatter av Den norske vegankokeboken og kursarrangør. Flere oppskrifter av Vilje | Viljes blogg

Fortsatt sulten?
Emneord for denne oppskriften: | | |
Alle oppskrifter av samme type: Pålegg, lunsj & frokost
Full oversikt: Hele oppskriftbasen | Matblogger | Veg. kokebøker
Flere oppskrifter

Høstsalat
Enkel, men raffinert salat basert på høstlige ingredienser. Passer perfekt til lunsj!
les mer

Nøttesmør (mandel/cashew)
Like enkelt som du lager din egen tapenade kan du også lage ditt eget nøttesmør!
les mer

Oliventapenade
Dette pålegget med en typelig, spiss smak holder seg godt i kjøleskap inntil en uke, og legger grunnlag for et allsidig frokostmåltid!
les mer

Varm kornfrokost
Få en solid start på dagen med denne mettende retten!
les mer


Liker du matstoffet på nettsiden vår?
Norsk Vegetarforening driver et bredt infoarbeid. Vi får til mye med lite. Kan du hjelpe oss å bli bedre?
Delta: · Bruk kommentarfeltet · Send inn en oppskrift · kjøp et mathefte · Andre måter du kan delta.
Bidra til å gjøre et stadig bedre infotilbud mulig - bli medlem og få fordeler. Eller gi en gave.
Matstoff: Hvorfor & hvordan | Mål i år | Oppnådd ifjor | Fokus nå.


1 Comment

Hvor lenge kan denne oppbevares?

Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.