Du er her: Vegetarnytt > Artikler > Raw food / råkost >

Fruktarianerne velger den fruktbare veien (fra Vegetarnytt nr 4)

Er du av den oppfatning at det å leve vegansk er radikalt? Det finnes noe som er enda mer "sært", nemlig å leve som fruktarianer!


AV H. TUFT
Denne artikkelen er hentet fra bladet Vegetarnytt. Innholdet gjenspeiler forfatterens egne synspunkter, og er ikke nødvendigvis representativt for Norsk Vegetarforening. 


Innenfor den vegetariske "kostholdsskalaen", ligger nok fruktarismen lengst ut til siden. For tenk å leve på frukt som hovednæringsmiddel, morgen, middag og kveld!

En vanlig "dødelig" veggis vil kanskje lure på om et slikt kosthold kan forsvares ernæringsmessig. Ifølge fruktarianerene selv, er deres kosthold det mest ideelle for mennesket.

De tar utgangspunkt i at mat i naturlig form, altså ubehandlet og "levende" føde, er det vi alle burde spise. All varmebehandlet og industrielt bearbeidet mat betraktes som mindreverdig, fordi matens livskraft og den naturlige sammensetningen av næringsstoffer forringes i prosessen. Dermed kan ikke kroppen fullt ut nyttiggjøre seg av maten.

Som regel blander vi andre flere grønnsaker sammen for å få en god smaksopplevelse. Kanskje heller vi også en dressing over, for at måltidet ikke bare skal være sunt, men også godt. Frukt, derimot, smaker fortreffelig uten tilsetninger av noe slag. Det er rett og slett en ubetinget nytelse, seg selv nok!

Helt instinktivt liker alle mennesker frukt. Frukt tilfører oss de næringsstoffene vi trenger og i riktige proposjoner.

Fruktarianerne ser på legemet som en visdomsbærer, med en utrolig evne til å helbrede seg selv, hvis vi ved vår livsstil gir den muligheten til det. Ved å spise frukt vil kroppen utnytte fruktens rensende virkning. Siden utnyttelsen av næringsstoffene i frukten er mer fullstendig enn i annen mat, vil matmengden vi behøver for å opprettholde en stabil vekt og god helse være mindre enn ved et annet kosthold.

Motivene for å være fruktarianer er mange. De fleste mener det er etisk uforsvarlig å avbryte en vekst's livssyklus. Som en konsekvens av denne tankemåten spiser man vekstenes egen frukt, slik som vanlige frukter og bær, og grønnsaksfrukter som avocado, tomat, agurk, gresskar, squash o.l.

Hva så med korn og kornprodukter? Er ikke egentlig kornet "frukten" på kornakset? Korn spises kun "levende" av fuglene i åkeren. Det kornet vi spiser, er derimot tørket og industrielt behandlet. Enkelte fruktarianere spiser allikevel korn, men da helst i hel og spiret tilstand. Fruktarianerne tar med stor takknemlighet imot plantenes gaver i den form de forekommer i naturen.

Hvorfor kutter mange av fruktarianerne ut grønnsakene? Sammenliknet med frukt, tar grønnsakene lenger tid å fordøye. Dermed bruker de mer energi i fordøyelsesprosessen.

Det bør påpekes at overgangen fra et "normalt" vegetarkosthold til fruktarisme bør skje gradvis, og over lang tid. Man spiser stadig mer frukt og mindre grønnsaker og korn, og man reduserer antallet varme måltider. Man øker fettinntaket fra nøtter, frø, fete frukter o.l., mens man reduserer mengden smør, margarin og oljer.

Mange vil merke at vekten minker eller øker, avhengig av ens tidligere kroppsvekt. Også sinnet bør ta del i prosessen. Å være fruktarianer er så mye mer enn bare å spise frukt. Det er en livsstil, en vei til et samfunn i fred og harmoni, et samfunn uten lidelse. Ved å være fruktarianer, renser man sitt eget sinn og legeme, og omverdenen, Moder Jord.

Slik den vegetariske "kostholdsskalaen" er mangfoldig, finnes det mange grader av fruktarisme. Det vanligste er å spise 50-70% frukt og bær. Som tilskudd brukes noen grønnsaker. Noen bruker bønner, men disse spires, i stedet for å kokes. Tørket frukt og nøtter bløtlegges før spising, eller de spires. Fruktjuice lager man selv, men vann brukes som tørstedrikk nr. 1.

Vi andre tenker sjelden på hvilke frukter vi blander sammen i et måltid, men dette er svært viktig for fruktarianerne. Mandler, nøtter og frø skal for eksempel passe bra sammen med sitrusfrukt, men ikke til banan, fiken og dadler. Banan og appelsin er heller ikke heldig i samme måltid.

En svensk fruktarianer har listet opp noen større og mindre fordeler ved å spise fruktarkost:

    * God fordøyelse og stabil kroppsvekt.
    * Ressursvennlighet.
    * Alle næringsstoffene er intakte (forutsatt at du spiser økologisk).
    * Lite avfall i form av innpakning o.l. Alle rester kan komposteres.
    * Rask tilberedning (fra skapet til munnen!)
    * Mindre oppvask og strøm til matlagingen.
    * ...Samt alle de andre fordelene ved et vegetarisk kosthold.



Liste: alle artikler om råkost / rawfood.


3 Comments

Jeg har begynnt å gå over til fruktarianerkost =) Tidligere har jeg vært vegetarianer og veganer. Men jeg tenker fruktarisme er det ultimate. Samtidig som jeg spiser frukter tar jeg vare på frøene og planter dem i potter. Jeg vet dette er det riktige av meg å gjøre -samtidig som jeg ikke blir helt fanatisk. Det gode vil seire kun med godhet!

Så lenge man tar små steg av gangen og gradvis -kan vi både være fornøyde med oss selv og føle oss trygge.


Jeg vil legge til at det er litt vanskelig å bli mett påfruktarianerkost, så det å faste pittelitt, eller å gå littegranne ekstra lenge småsulten er en god dyd. Så vidt jeg husker er ca 66% prosent av verdens befolkning på sulten daglig uten å mettes, simpelthen fordi det ikke finnes mat nok i verden... (jeg kunne sagt mye om spising vs. sulting, og muligheten for å faste ett helt liv i sunnhet, men dette må bli en annen gan, og er foressten ikke for amatører eller uerfarne å begi seg ut på..!!)

Beklager her, men jeg må gi noen littegranne `sunn` kritikk nå, det er kun for at dere skal forstå tabben som ofte skjer, så les nøye og objektivt nå...?

Husk at å være vegetarianer ikke bare handler om å ha god eller bedre samvittighet enn andre, så ikke døm andre som ikke er det.. Vi må oppføre oss Eksemplariske og mer enn som så, for å vinne Respekt, og da må man bruke alt man har av God List og Dyktige Strategier som vinner fram.

Og jeg blir nødt til å tale en liten kritisk runde til her også- desverre og beklageligvis, men ikke med de verste intensjoner, heller en liten tankevekker og litt "opplysning" fra en dreven filosof nå... For i dyrevernsbegelesen lumsker og lurer kulturer med innslag av "fascisme og artsicme" rundt omkring i rendyrkede kretser,og dette hjernevaskes de til av dyreverns propaganda.

...Skaff dere dannelse dyrevernsbevegelsen, det er ikke hat og hets, kritikk eller svartmaling, ei heller facisme/rasisme som er saken, det er godhet i sin rene form !

Bitterhet sprer bitterhet, hat sprer hat, artsisisme sprer artsisime uansett rase, og Gode eksempler sprer gode eksempler, som igjen rendyrker seg til enda større Godhet !

VINN TILLIT i bransjer! Spre gode ord, -vær forbilder, og bruk Positivitet! -Og jeg lover, garanterer , ja GARANTERER at dere vinner fram, så lett og enkelt som bare det, det tar bare litt tid, tankene kommer før handlingene ; ) ! Dere lurer dere sevl med å tro at dette skal måtte ta så lang tid som det nå tar, for tiden, for ingen kan motstå godhet i sin "rene" form. Alle har denne svakheten, selv om den framtoner seg i forskjellige nyanser.. =)

-Elsker dere for å gi godheten en innsats, så ALL cred likevel... =)

Stor og varm hilsen fra meg

Ps. Jeg gav dyrevernsbevegelsen kritikk fordi den FAKTISK baserer seg på å gi bransjer Kritikk, og hvis dere fikk lyst til å kritisere meg etter å ha lest dette, så kan jeg også garantere at kritikk avler... kritikk, ja...

Sorry.

Spennende! Jeg vurderer å gå over til fruktarisme fra et kosthold bestående av vel, mye både usunn og sunn mat, nesten nullinntak av kjøtt, fugl og fisk. Mye melkeprodukter som yoghurt, melk, fløte, rømme. Og noe egg.

Det hadde vært fint å vite hva en ukeplan med mat ser ut som for en fruktarianer i Norge. Hva, hvor mye, hvor mange måltider, hvilke klokkeslett.

Hva med kaffe/te?

Og hvor lang tid er gradvis overgang til? En måne? to?

Takk! :-) Mvh. Kjerstin Michaela

Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.