Du er her: Vegetarnytt > Artikler > Produkter/omtale >

Vegetarbutikken.no: vegetarprodukter på nett!

I oktober 2004 åpnet Norges første spesialbutikk for vegetarisk og vegansk livsstil på internett. VegetarButikken.no eies og drives av Gry Lene Johansen og Frode Solskjær - foreløpig som en bi-geskjeft, men utviklingsmulighetene er mange og behovet for en slik butikk er absolutt tilstede.


AV G. JOHANSEN
Denne artikkelen er hentet fra bladet Vegetarnytt. Innholdet gjenspeiler forfatterens egne synspunkter, og er ikke nødvendigvis representativt for Norsk Vegetarforening. 



Hvem har ikke opplevd å gå fra butikk til butikk for å finne de produktene man ønsker? Noen varer finner man ikke, andre er man ikke sikker på om er vegetariske, og personalet i butikken kommer med velmenende kommentarer om at gelatinkapslene bare er å kaste i søpla hvis man ikke vil spise dem. Utvalget av vegetariske matvarer skulle også vært større og valgmuligheten flere.

Vi og mange andre har opplevd dette, og mennesker som jobber med å spre vegetarisme forteller at det er mange som kunne tenke seg å leve vegetarisk men som synes det er vanskelig - spesielt det å finne gode matvarer. Mye av problemet er at vegetarianere enda er en relativt liten gruppe spredt utover i byene og på landet. Butikkeiere og ansatte har også lite kunnskap om vegetarisme.

For å skaffe et kundegrunnlag som er stort nok for å drive en spesialbutikk for vegetarisk og vegansk livsstil er internett ypperlig. Via en nettbutikk når man kunder spredt over hele landet, og man har mulighet til å skaffe et kundegrunnlag som er stort nok til å kunne drive lønnsomt. Portoprisen trenger heller ikke overstige utgifter til parkeringsgebyr, bussbillett, bompenger osv. dersom man skal dra fra butikk til butikk etter varer man ønsker.

Med dette som utgangspunkt bestemte vi oss våren 2004 for å starte oppe en vegetarbutikk på internett. Ideen er at vegetarianere og veganere skal finne alt de trenger på en plass, også spennende spesialprodukter som ikke finnes i Norge i dag. Informasjon om vegetarisme og om produktene er også en viktig del av konseptet.

Sommeren og høsten 2004 ble brukt til oppstart av firmaet med nødvendige godkjenninger bl.a. hos Mattilsynet og kommunen, oversettelse av internettløsning for butikken og til å komme i kontakt med mulige leverandører, både norske og utenlandske. Det største problemet vi har opplevd i oppstarten, er at vi er en liten aktør i markedet og at enkelte produsenter/leverandører ikke finner oss eller det norske markedet interessant. Utfordringen er derfor å bygge opp en solid og jevn etterspørsel etter vegetarvarer, slik at vi kan blir en viktig aktør og på den måten kan skaffe enda flere varer.

Erfaringene våre og tilbakemeldinger så langt tilsier at dette er et kjærkomment tilbud. Kundene våre er både kvinner og menn, bosatt bokstavlig talt fra Kristiansand i sør til Kirkenes i nord. Pussig nok er det enkelte steder som utmerker seg med spesielt mange kunder. Om dette er fordi det er spesielt mange vegetarianere der eller at butikken har blitt spesielt kjent der, er ikke lett å si.

Utgangspunktet vårt er at butikken skal være mer enn en butikk der du bare handler det du skal ha og ferdig med det. Informasjon om vegetarisme og om produktene og bruksmåter er ett viktig satsningsområde. Kundekontakt er et annet. Vi har fått god personlig kontakt med en del av kundene. Vi synes det er det givende å utvide bekjentskapskretsen med likesinnede, og setter pris på denne kontakten.

Videre får vi henvendelser både angående butikken og vareutvalget. Dette er meninger vi tar seriøst og alltid vurderer hvordan vi skal håndtere. For eksempel har vi fått tilbakemelding om at det ikke var bra at vi solgte produkter som inneholdt egg og melk. Dette har resultert i at vi har valgt å ikke etterfylle lagrene når slike produkter har blitt utsolgt. Per i dag har butikken ingen produkter som inneholder egg, men noen få som inneholder melk. For alle produktene vi har sluttet med, har vi funnet gode veganske erstatninger. Om vi skal fortsette denne praksisen avhenger av hvilke produkter vi finner - de gangene vi finner gode veganske alternativer vil disse bli valgt.

Vareutvalget i dag spenner fra spesialprodukter som vegetarisk gelé, TVP-biter, tempeh og seitan til mer normale varer som linser, bønner, pålegg og tofupølser i tillegg til vegetariske kosttilskudd og kroppspleieprodukter. Mange av produktene er også økologiske og / eller basert på fair-trade-prinsippet (rettferdig handel).

Vi anser at butikken fortsatt er i en oppbyggingsfase der vi utvikler konseptet og satser på en gradvis oppbygging av vareutvalget. Produkter vi ønsker å satse mer på (i tillegg til matvarer) er kroppspleieprodukter og kosmetikk. Dette er produkter der bruk av animalske ingredienser og dyreforsøk er utbredt, og det er derfor viktig for oss å kunne tilby gode alternativer. Ønsket vårt er at butikken hele tiden skal utvikle seg både i takt med kundenes ønsker og utviklingen i utvalget av vegetariske produkter.

Vegetarbutikken.no la ned driften i desember 2006.



Liste: alle artikler om produktstoff.


Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
I BUTIKKEN

 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.