Du er her: Vegetarnytt > Artikler > Produkter/omtale >

Bokanmeldelse: Vegan with a Vengeance

Vegan with a Vengeance tar deg med inn i forfatter Isa Chandra Moskowitz' veganunivers og avliver tvert enhver myte som måtte eksistere om at veganere er kjedelige i matveien!

AV VILJE BECH
Denne artikkelen er hentet fra bladet Vegetarnytt. Innholdet gjenspeiler forfatterens egne synspunkter, og er ikke nødvendigvis representativt for Norsk Vegetarforening.

Boken fremstår på mange måter som en eneste stor «show off» på vegankjøkkenets vegne. Tenk snarere en rettferdiggjørende presentasjon på hvor lekker og smakfull veganmat kan være, i stedet for det mange andre kokker leverer: nemlig en eneste lang skrytekavalkade i oppskriftsform som oser av den «se-på-meg-attitude».

Boken starter mykt ut med en introduksjon fra forfatteren selv som bygger opp mye av stemningen for resten av boken. For dette er en svært personlig kokebok som lar deg komme litt under huden på Isa, som velvillig deler både historier og erfaringer med leseren.

Før du slippes løs blandt de over 150 oppskriftene som er samlet mellom permene følger det noen hendige tips og triks. Her finner du både tips til hvordan du kan anvende boken på best mulig måte (katten Fizzles råd og forklaringer som følger hele boken igjennom) og en kjapp innføring i hvilke kjøkkenredskaper det lønner seg å ha. Som om ikke det skulle være nok fins det også råd om hvilke basisvarer det er lurt å ha i skapet til enhver tid!

Oppskriftene er definitivt varierte og inspirerer til nye smakssammensetninger og kombinasjoner som kanskje aldri har falt deg inn. Med hver oppskrift følger en liten introduksjon som gir deg en viss pekepinn på hva du kan forvente deg. Disse korte tekstene er med på å beholde den personlige tonen som ble etablert i introduksjonen. I tillegg til katten Fizzles tips finner du også så kalte «punk points» som er hakket mer konkrete og spesifikke. Et definitivt pluss i margen! Innimellom oppskriftene får du servert små matrelaterte historier og tips. Disse varierer med alt fra forfatterens oppvekst, å starte egen brunchkafé til hvordan lage en perfekt pannekake, erstatte egg i baking eller «temme» tofu!

Blandt oppskriftene finner du f.eks «Oatmeal-Banana-Raisin Waffles» som har blitt en personlig favoritt på vaffelfronten. Både smaken og konsistensen er helt hinsides! Vegan with a Vengeance har mange bakeoppskrifter og du innser fort at en muffin er ikke det samme i USA som her hjemme.

Selv om forfatteren viser kunnskap på mange ulike områder er det nok baking og søtsaker som ligger hennes hjerte nærmest. Hvis du forventer deg en bok full av helsestoff og sunnhetsfokus ville jeg nok valgt noe annet, for det er ikke fokus her.

Du får flere gode (og nye) måter å tilberede tofu på, grønnsaker tilberedt på alle mulige måter med ulike smakstilsetninger, hvordan lage egen seitan, pizza, «saus-og-potet-middager» og supper som ikke bare er... ja... suppe.

Alt i alt føler jeg at dette er en kokebok som virkelig kommer i sitt rette element om du tar deg tid til å bli kjent med den først. Dette er absolutt ikke boken å ty til om du halvt utsultet og desperat kommer hjem fra jobb/skole og lurer på hva f* du skal ha til middag - om du ikke allerede er kjent med innholdet. Kapittelinndelingen er til tider romslig og representerer mer ulike temaer/måltider fremfor en helt standardinndelt bok etter type rett osv. Hvorfor ikke lage noe fra brunchkapittelet til middag, eller noe fra siderettkapittelet til lunsj?

«Vegan with a vengeance» er i bunn og grunn en perfekt «allround» kokebok du bør ha i samlingen! Den har det lille ekstra som gjør at den skiller seg fra mengden samtidig som den er morsom å bruke. Til forskjell fra mange kokebøker fra statene bruker ikke denne spesielt mye ferdigprodukter, derfor er det stort sett ganske enkelt å få tak i det du måtte trenge for å teste ut oppskriftene! Med sine enkle, men gode forklaringer og tips passer boka både deg som vil lære mer om veganmat som deg som har vært i «gamet» en stund, men trenger litt ny inspirasjon!

Liste: alle artikler om produktstoff.

Har du en kommentar?

Navn (vises)