Du er her: Vegetarnytt > Artikler > Helse og livsstil >

Ny forskning anbefaler B12-tilskudd for alle over 50 år

B12 er et livsviktig vitamin selv om man kun trenger ørlitt av det. Ny forskning understreker tydelig at dette på ingen måte bare er et viktig spørsmål for veganere.


AV THOMAS HAMRE
Denne artikkelen er hentet fra bladet Vegetarnytt. Innholdet gjenspeiler forfatterens egne synspunkter, og er ikke nødvendigvis representativt for Norsk Vegetarforening. 


For de fleste veganere og vegetarianere har bevisstheten omkring viktigheten av vitamin B12 vært godt etablert i flere tiår. For vegetarianere som spiser egg og/eller melk er det vanligvis ikke noe problem å få i seg nok B12, mens veganere blir anbefalt å ta et kosttilskudd eller spise spesielle produkter som har blitt tilsatt tilstrekkelige mengder av dette vitaminet.

Dersom kroppen ikke får nok vitamin B12 så risikerer man blodmangel, skader på nervesystemet og økt risiko for å utvikle demens. Det er dessuten fare for misdannelser hos foster og spedbarn samt kardiovaskulære sykdommer.

I 2008 ble det gjort en rekke studier om omfanget av mangel på B12 blant den eldre delen av befolkningen, og disse forskningsresultatene har fått stor oppmerksomhet, også utenfor forskningsmiljøene.

I et studie fra Universitetet i Oxford ble 107 tilsynelatende frisk personer i aldersgruppen 61 til 87 år frivillig testet gjennom en periode på fem år. Disse personene ble delt inn i tre grupper avhengig av deres nivå av vitamin B12, og blant de i gruppen med lavest nivå av vitamin B12 var de fleste fortsatt over grensen av hva de fleste forskere mener er den laveste tolererte grensen. Til tross for dette hadde personene i denne gruppen større sannsynlighet for at hjernen deres krympet over denne femårsperioden i forhold til de to andre gruppene.

Krymping av hjernen har blitt sett på i forbindelse med høyere risiko for å utvikle demens senere i livet. Professor David Smith som leder et prosjekt ved Oxford Universitet som fokuserer på hukommelse og alderdom sier til BBC at han nå er i ferd med å planlegge et studie der eldre blir gitt B-vitaminer for å se om dette kan bremse krympingen av hjernen.

Professor Smith er ikke den eneste som tror at det ikke bare er veganere som trenger tilskudd av vitamin B12, enten som et eget kosttilskudd eller ved å spise mat som er tilsatt B12, som for eksempel noen typer soyamelk og frokostblandinger. To andre studier blant eldre in Framingham, Massachusetts og Baltimore i Maryland har også vist at lave verdier av B12 i blodet kan føre til permanente skader på nervesystemet. Problemet er at disse studiene ikke kan bevise årsak og virkning. Inntil det blir utført klinisk placebo-kontollerte forskning vil det ikke være mulig å hevde at det er trygt og hensiktsmessig å øke B12-inntaket blant de med lavt nivå.

Til tross for dette går nå flere eksperter inn for at folk over 50 skal bli anbefalt å øke deres inntak av vitamin B12. Dr Donald Jacobsen, biokjemiker ved The Cleveland Clinic, har studert B12 i 40 år, sa i et intervju at det er trygt å ta B12 i store doser - vitaminet trengs av hver eneste celle i kroppen. Dessuten er det komplisert for kroppen å absorbere B12 i sin naturlige tilstand for de som spiser animalske produkter: Når B12 tilføres kroppen via animalske produkter er det knyttet til protein, og blir først separert fra proteinet når det kommer i kontakt med magesyre. Deretter må B12 kombineres med en annet protein i magesekken for å kunne absorberes i blodet gjennom tynntarmen. Derfor vil folk med lite magesyre eller mangel av dette proteinet også være i faresonen for å utvikle B12-mangel.

Dr J David Spence, neurolog- og infarktspesialist ved Robarts Research Institute i Ontario, Canada forteller New York Times at nær 80 prosent av eldre med B12-mangler ikke er klare over det, og at ofte så er heller ikke deres leger kunnskapsrike nok på dette området. Et spesielt problem Dr Spence fremhever er at det nivået av B12 som i dag blir regnet som lavt, men tilstrekkelig (160-250 pmol per liter av blodserum), antageligvis er altfor lavt. Selv anser han og andre forskere 350 pmol som den laveste akseptable verdien, spesielt fordi nerveskadene mangel på B12 kan medføre kan bli permanent dersom ikke mangelen blir behandlet raskt.
 
Kilder:
www.veganhealth.org
New York Times online: www.nytimes.com
BBC online: news.bbc.co.uk



Liste: alle artikler om helse.


1 Comment

Nyleg forskning viser at folsyre/folat (enkelte typer) omdannes til B12 i kroppen. Ein bioingeniør student eg kjenner hadde om nettopp dette i sin bachelor oppgåve, dei eksperimenterte med folat gjennom løk og kom fram til at B12 auka. (Basert på britisk forskning). Veldig interessant. Trur det er allereie kjend at folsyre og folat danner andre b vitaminer i kroppen.

Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.