Dine spørsmål (vegetarisme): Leve vegetarisk når man har dårlig tid?

Går det an å kombinere et travelt liv og vegetarisme?


Hei. Jeg har tenkt lenge, og har bestemt meg for å bli vegetarianer. Endelig har også mamma godtatt det. Men jeg har et problem. Jeg går på videregående skole, jobber og spiller i korps flere ganger i uka med øving og helgeseminar. Problemet er vel egentlig bare at jeg har ekstremt lite fritid til å lage mat.

Jeg spiser mye enkel mat, og de gangene jeg spiser mer komplisert mat, er det mamma som lager. Hun respekterer valget mitt, men er nok ikke villig til å lage vegetarmat. Det syns jeg er forståelig, men spørsmålet mitt er vel egentlig: Kan jeg være vegetarianer uten å ha så god tid (eller spesielt flink til å lage mat)?

Jeg spiser mye grønnsaker, frukt, pasta, ris osv. Vet det er mange ting som bønner osv. Noen flere ting som er viktig? Jeg vet det er mye soya og tofu som er billig å få kjøpt i Sverige, som jeg kan ha istedefor kjøttet sammen med familien, men til samme tilbehør. Funker det? Jeg vil veldig gjerne vite konkret HVA jeg må få i meg, og om jeg kan være vegetarianer uten å kunne bruke mye tid til å lage mat.


Jeg bryr meg veldig om dette, og når jeg først skal gjøre det, vil jeg gjøre det riktig, og vite at jeg kan greie det!

Hei og takk for flere interessante spørsmål!

For å starte på toppen: Ja, man kan absolutt være vegetarianer selv om man har dårlig tid eller ikke er noen ekspert på kjøkkenet!

Siden du allerede er veldig aktiv på fritiden er du sikkert vant til å strukturere hverdagen din, noe som absolutt er en fordel her. Det å leve vegetarisk gir en automatisk færre ferdigmat-alternativer i butikkhyllene. Sånn er det bare. Som veggis bør man være lur til å planlegge måltidene litt i forkant. Dette høres kanskje ut som mye jobb, men her fins det flere snarveier.

Til folk i samme situasjon som deg pleier jeg å anbefale flere ting:

1. Engasjer deg i resten av familiens matplaner. Finn ut hva du kan spise av tilbehør osv. Slik trenger du ikke alltid å lage en helt separat middag.

2. De gangene du lager egen mat, lag mye! Rester er ypperlig å fryse ned og passer dessuten godt som lunsj dagen etter.

3. Dager du har bedre tid enn andre kan det være lurt å koke f.eks linser og fullkornsris som du klapper flat i poser og legger i fryseren. Ha gjerne et lite lager liggende. Når du skal lage mat trenger du bare brekke av en passende bit og skylle under kaldt vann før du har det over i gryta eller stekepanna (så løser iskrystallene seg opp). Slik kan du tilberede mange raske middager og trenger bare sørge for å ha grønnsaker tilgjengelig. Mens maten står på kok har du tid til å gjøre andre ting! Dette er et tips vi bruker på kokekursene til Norsk Vegetarforening, og som vi har fått mye god respons på.

4. Ha alltid noen ferdigprodukter på lur. Både i Norge og Sverige (som du nevner) finnes mange slike produkter i frysedisken. Passer perfekt i stedet for kjøtt når du spiser sammen med familien og ikke rekker å lage noe selv.

5. Kjøp bønner (som f.eks kikerter) på boks - like gode og desto raskere!

Når det kommer til spørsmålet ditt om hvilke ting som er viktige å spise anbefaler jeg at du leser igjennom ernæringsguiden vår. I denne relativt kortfattede guiden finner du både informasjon om hvilke næringsstoffer som er viktige og eksempler på produkter du finner det i.

Til sist vil jeg anbefale deg å alltid ha forskjellig tørket frukt og nøtter/frø (helst usukret/usaltet) tilgjengelig. Tørket frukt gir ikke bare mye bra fiber, men har også et høyt jerninnhold i tillegg til andre mineraler (Som du sikkert vet er jern ekstra viktig for kvinner i menstruasjonsalder). Nøtter og frø er proteinrike og inneholder også mye omega-3, jern osv. Spis en neve eller to som mellommåltid og du vil holde blodsukkeret stabilt til å fortsette med alt du gjør!  

Jeg er sikker på at du kommer til å få det til - vi er mange tusen som har taklet de samme utfordringene før, og flere hundre kommer til hver måned! Etter hvert som du kommer mer inn i det blir det bare lettere og lettere. Bruk gjerne kokebøker til inspirasjon og for å lære mer om hvordan du kan sette sammen gode middager.

Hilsen Vilje Bech

(Ps. Dette svaret ble publisert 22.02.10. Det er ment å ta opp noe av det viktigste i det aktuelle spørsmålet. Det er altså ikke noe endelig eller perfekt svar. Har du kommentarer, et liknende spørsmål, eller ville du besvart dette annerledes? Bruk gjerne kommentarfeltet under!)

DINE SPØRSMÅL:
Neste spørsmål om vegetarisme: Er melkeprodukter vegetarisk? (26. Feb)
Forrige spørsmål om vegetarisme: Er soyaprodukter skadelig for helsa? (17. Feb)
Fortsatt nysgjerrig? Les mer om spørsmålspalten eller send inn et spørsmål.


VEGETAR - DE 5 SISTE

Hvordan overbevise foreldre?
Er melk ok for veggiser?
Kan vegetarmat være enkel og billig?
Er brus vegetarisk?
Er soya kreftfremkallende?
(Se alle)
VEGAN - DE 5 SISTE

Er cider og øl vegansk
Vegetarisme og vinterslapphet
Er veganisme forenlig med husdyrgjødsel?
Sosiale utfordringer ved nytt kosthold
Er kumelk bra eller dårlig?
(Se alle)
MATLAGING - DE 5 SISTE

Hvor få tak i varer som seitan?
Vegetabilsk gelatin, hvor? Hva?
Oppskriften "virker" ikke, hva kan jeg gjøre?
Hermetiserte bønner vs. hjemmekokte
Forslag til 3-retters vegetarmeny som også faller i smak hos altetende
(Se alle)




NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
I FORUMET AKKURAT NÅ

Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.