Dine spørsmål (vegetarisme): Kan vegetarmat være enkel og billig?

Hvordan starte å bli vegetarianer? Hvor får man tak i rimelig veggismat i en mindre by?


Jeg har lenge ønsket å leve et liv som vegetarianer. Men jeg har litt problemer med å finne noen basis-oppskrifter. Er syk og har derfor lav inntekt, i tilegg til at jeg ikke bor i en stor by som tilbyr litt alternative butikker. Så det jeg lurer litt på er hvor jeg kan finne litt info og oppskrifter slik at jeg kan starte mitt nye veggisliv, uten at det blir kostbart og samtidig som jeg kan få litt variasjon. Har også endel mangel på mye vitaminer og mineraler. Jeg tror fult ut at dersom man er bevist på hva man får i seg i en vegetardiett er det fult mulig å dekke disse behovene, men jeg tror allikevel jeg trenger info om akkurat dette.
 
Hei. Som vegetarianer kan du leve både sunt og billig uten å måtte bruke masse tid på kjøkkenet.
 
For å komme igang med å lage vegetarmat er det viktig at du prøver ut nye retter, slik at du opparbeider deg noen faste retter som du enkelt kan lage. For dette lønner det seg om du skaffer deg en kokebok. Jeg vil anbefale Den norske vegankokeboken av Vilje Bech. Denne tar for seg mange ulike typer mat, og gir også guider tilhvordan man lager f.eks. pizza og burgere.
 
Et annet sted å starte kan være vår oppskriftsdatabase. Her er det både lettvint mat, mat for høytider og alt mellom. Det finnes også mange norske vegetarblogger. Vi har laget en samleoversikt over mange av dem her.
 
Når du først er i gang med matlagingen kan du godt lage en stor posjon, og så fryse ned restene i posjonspakninger til en annen gang.
 
Man trenger ikke å spise mange eksotiske produkter som vegetarianer. De fleste dagligvarebutikker har idag ferdigkokte linser, bønner og kikerter i sitt sortiment. Mange har også tørre linser, og erter i tørket eller frossen form.
 
Det er ikke noe i veien for å velge frukt og grønnsaker etter hvilke typer som er billigst. Det er viktig med variasjon, men variasjon kan være over et år, det behøver ikke å være hver uke. Frosne grønnsaker er ofte også billigere enn ferske, og har like godt næringsinnhold.
 
Vi har mange artikler om helse på våre sider. En oversikt finner du her.
 
Et godt råd i startfasen er når du tar bort en matvare fra kostholdet ditt bør du erstatte den med noe annet med likt næringsinnhold. F.eks. tar man vekk kjøtt, bør man legge til bønner, linser eller erter. Dette vil sørge for at man får i seg nok energi og sikre en god kilde til proteiner i kosten.
 

Vennlig hilsen Marte Bergseng
 
Marte er ernæringsfysiolog og forfatter av boken Plantebasert ernæring.

(Ps. Dette svaret ble publisert 02.04.14. Det er ment å ta opp noe av det viktigste i det aktuelle spørsmålet. Det er altså ikke noe endelig eller perfekt svar. Har du kommentarer, et liknende spørsmål, eller ville du besvart dette annerledes? Bruk gjerne kommentarfeltet under!)

DINE SPØRSMÅL:
Neste spørsmål om vegetarisme: Er melk ok for veggiser? (07. Apr)
Forrige spørsmål om vegetarisme: Er brus vegetarisk? (21. Mar)
Fortsatt nysgjerrig? Les mer om spørsmålspalten eller send inn et spørsmål.


VEGETAR - DE 5 SISTE

Mat nok til alle uten kjøtt?
Hvordan overbevise foreldre?
Er melk ok for veggiser?
Kan vegetarmat være enkel og billig?
Er brus vegetarisk?
(Se alle)
VEGAN - DE 5 SISTE

Hvorfor unngå ull og skinn, om man ikke er en perfekt forbruker?
Er cider og øl vegansk
Vegetarisme og vinterslapphet
Er veganisme forenlig med husdyrgjødsel?
Sosiale utfordringer ved nytt kosthold
(Se alle)
MATLAGING - DE 5 SISTE

Hvor få tak i varer som seitan?
Vegetabilsk gelatin, hvor? Hva?
Oppskriften "virker" ikke, hva kan jeg gjøre?
Hermetiserte bønner vs. hjemmekokte
Forslag til 3-retters vegetarmeny som også faller i smak hos altetende
(Se alle)




Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
I FORUMET AKKURAT NÅ

Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.