Dine spørsmål (vegetarisme): Hva er gode matvaner for vegetarianere?

Hva er det enkleste tipset for å spise sunt, og føle seg tilfreds som vegetarianer eller veganer?


Jeg holder meg unna alt kjøtt untatt fiskekjøtt. Jeg skulle gjerne gjort det og, men jeg får ikke lov. Jeg hater å spise fisk, og mor og far klager alltid på fiskespisinga mi. De sier at jeg går og småspiser, og jeg vil ende opp smellfeit. Så jeg lurer på og du/dere kan si litt om matvaner, hva som holder deg mett og hvordan holde seg vekke fra andre fristelser? 

Hei. Du tar opp flere ulike temaer omkring mat her. Et veldig viktig poeng når det gjelder å spise et plantebasert kosthold er å spise nok mat. Ofte vil dette være en utfording dersom man prøver å bli vegetarianer eller veganer, fordi man tar vekk matvarer fra kosten, men glemmer å erstatte de med matvarer med like mye energi. I tillegg har mye plantemat mindre kalorier enn animalsk mat. En vegetarisk eller vegansk lunsj kan se større ut i volum enn en tilsvarende lunsj for en som spiser kjøtt. 

Dersom du småspiser mye eller føler at du ofte fristes av søtsaker, så er det godt mulig at du spiser for lite mat i forhold til det du trenger. Det er komplekse årsaker til at man føler sult, men en viktig del av den er at kroppen vil ha mer energi.

Å hevde at du blir "smellfeit" av å gå og småspise er ikke korrekt. Det er den totale mengden mat man får i seg på en dag minus all den energien kroppen bruker som vil kunne avgjøre dette. Spiser man for mye mat vil man legge på seg, men bare fordi man småspiser betyr ikke det automatisk at man spiser mer mat enn man trenger.

Noen gode tips for matvaner er derfor:

*Spis nok mat. Grønnsaker fyller ofte opp magen, men gir ikke så mye kalorier. Inkluder derfor en proteinrik mat og en kornsort i hvert måltid.

*Tar du bort kjøtt eller fisk fra en matrett som serves, så må du og huske på å legge til en proteinrik matvare. Dette kan f.eks. være linser, tofu, bønner eller erter.

*Husk på å inkludere fett i hvert måltid. Eksempler på dette er nøtter, frø eller olje. F.eks. peanøttsmør på brødskiva eller valnøtter i salaten. 

*Hvis du opplever at det går mindre enn ca 3 timer mellom de vanlige måltidene kan dette være et tegn på at du rett og slett spiser et måltid som er for lite. Prøv å øke mengden mat i måltidet. 

*Legg gjerne inn et eller to mellommåltider hver dag. Gode eksempler på enkel snacks er fersk frukt, nøtter og tørket frukt. Spiser man nok sunn mat vil dette også lettere forhindre at man fristes av kaker og godteri.    

Lykke til! 
Vennlig hilsen Marte Bergseng
Marte er ernæringsfysiolog og forfatter av boken Plantebasert ernæring.

(Ps. Dette svaret ble publisert 10.04.13. Det er ment å ta opp noe av det viktigste i det aktuelle spørsmålet. Det er altså ikke noe endelig eller perfekt svar. Har du kommentarer, et liknende spørsmål, eller ville du besvart dette annerledes? Bruk gjerne kommentarfeltet under!)

DINE SPØRSMÅL:
Emneord for denne spørsmålet: nytt kosthold.
Neste spørsmål om vegetarisme: Hvem skulle slaktet om alle ble veggiser? (21. Mai)
Forrige spørsmål om vegetarisme: Hvordan få i seg nok proteiner? (03. Apr)
Fortsatt nysgjerrig? Les mer om spørsmålspalten eller send inn et spørsmål.


VEGETAR - DE 5 SISTE

Mat nok til alle uten kjøtt?
Hvordan overbevise foreldre?
Er melk ok for veggiser?
Kan vegetarmat være enkel og billig?
Er brus vegetarisk?
(Se alle)
VEGAN - DE 5 SISTE

Hvorfor unngå ull og skinn, om man ikke er en perfekt forbruker?
Er cider og øl vegansk
Vegetarisme og vinterslapphet
Er veganisme forenlig med husdyrgjødsel?
Sosiale utfordringer ved nytt kosthold
(Se alle)
MATLAGING - DE 5 SISTE

Hvor få tak i varer som seitan?
Vegetabilsk gelatin, hvor? Hva?
Oppskriften "virker" ikke, hva kan jeg gjøre?
Hermetiserte bønner vs. hjemmekokte
Forslag til 3-retters vegetarmeny som også faller i smak hos altetende
(Se alle)




Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
I FORUMET AKKURAT NÅ

Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.