Dine spørsmål (vegetarisme): Gode matvaner for nesten-veggiser?

Noen unge får lov å kutte ut kjøtt, men ikke fisk. Hvordan får man et godt kosthold? Og bør foreldrene bekymre seg?


Jeg holder meg unna alt kjøtt untatt fiskekjøtt. Jeg skulle gjerne gjort det og, men jeg får ikke lov. Jeg hater å spise fisk, og mor og far klager alltid på fiskespisinga mi. De sier at jeg går og småspiser, og jeg vil ende opp smellfeit. Så jeg lurer på og du/dere kan si litt om matvaner, hva som holder deg mett og hvordan holde seg vekke fra andre fristelser? 

Hei. Du tar opp flere ulike temaer omkring mat her. Et veldig viktig poeng når det gjelder et plantebasert kosthold er å spise nok mat. Ofte vil dette være en utfording dersom man prøver å bli vegetarianer eller veganer, fordi man tar vekk matvarer fra kosten, men glemmer å erstatte de med matvarer med like mye energi.

Mye plantemat har mindre kalorier enn animalsk mat. En vegetarisk eller vegansk lunsj kan se større ut i volum enn en tilsvarende lunsj for en som spiser kjøtt. Tenk metthet, ikke mengde.

Noen gode tips for matvaner er derfor:

*Spis nok mat. Grønnsaker fyller ofte opp magen, men gir ikke så mye kalorier. Inkluder derfor proteinrik mat som veggisburgere og en kornsort i hvert måltid.

*Tar du bort kjøtt eller fisk fra en matrett som serves, så må du og huske på å legge til en proteinrik matvare. Dette kan f.eks. være linser, tofu, bønner eller erter.

*Husk på å inkludere sunt fett i hvert måltid. Eksempler på dette er nøtter, frø eller olje, gjerne raps og oliven. F.eks. peanøttsmør på brødskiva eller valnøtter i salaten. 

*Hvis du opplever at det går mindre enn 3 timer mellom de vanlige måltidene kan dette være et tegn på at du rett og slett spiser et måltid som er for lite. Prøv å øke mengden mat i måltidet. 

*Spis ordentlige måltider. Dersom du småspiser mye eller føler at du ofte fristes av søtsaker, så er det godt mulig at du spiser for lite mat. Det er komplekse årsaker til at man føler sult, men en viktig del av den er at kroppen rett og slett trenger energi.

Å hevde at du blir "smellfeit" av å gå og småspise er ikke korrekt, og lite hyggelig sagt. Det er den totale mengden mat man får i seg på en dag og all den energien kroppen bruker som vil kunne avgjøre dette. Spiser man for mye mat vil man legge på seg, men bare fordi man småspiser vil ikke det i seg selv avgjøre om man legger på seg.  

Den norske vegankokeboken gir gode tips om mat til både deg og foreldrene dine, og kan derfor være en god resurs i din situasjon.


Vennlig hilsen Marte Bergseng

Marte er ernæringsfysiolog og forfatter av boken Plantebasert ernæring.

(Ps. Dette svaret ble publisert 08.03.13. Det er ment å ta opp noe av det viktigste i det aktuelle spørsmålet. Det er altså ikke noe endelig eller perfekt svar. Har du kommentarer, et liknende spørsmål, eller ville du besvart dette annerledes? Bruk gjerne kommentarfeltet under!)

DINE SPØRSMÅL:
Neste spørsmål om vegetarisme: Hvordan få i seg nok proteiner? (03. Apr)
Forrige spørsmål om vegetarisme: Hvordan merke at noen kanskje blir vegetarianer? (25. Feb)
Fortsatt nysgjerrig? Les mer om spørsmålspalten eller send inn et spørsmål.


VEGETAR - DE 5 SISTE

Mat nok til alle uten kjøtt?
Hvordan overbevise foreldre?
Er melk ok for veggiser?
Kan vegetarmat være enkel og billig?
Er brus vegetarisk?
(Se alle)
VEGAN - DE 5 SISTE

Hvorfor unngå ull og skinn, om man ikke er en perfekt forbruker?
Er cider og øl vegansk
Vegetarisme og vinterslapphet
Er veganisme forenlig med husdyrgjødsel?
Sosiale utfordringer ved nytt kosthold
(Se alle)
MATLAGING - DE 5 SISTE

Hvor få tak i varer som seitan?
Vegetabilsk gelatin, hvor? Hva?
Oppskriften "virker" ikke, hva kan jeg gjøre?
Hermetiserte bønner vs. hjemmekokte
Forslag til 3-retters vegetarmeny som også faller i smak hos altetende
(Se alle)




Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
I FORUMET AKKURAT NÅ

Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.