Dine spørsmål (vegetarisme): Bør alle oppskrifter inneholde mye protein?

Må alle vegetar- og veganretter være svært nøye satt sammen for å være tilstrekkelige til å gi god helse?


Hvordan er oppskriftene her ernæringsmessig? Jeg synes noen av dem ser ut til å mangle proteinkilder, feks Paprikagryten, Spaghetti alla puttanesca, Squash- og paprikasabji osv. De inneholder jo hverken belgfrukter, frø/kjerner eller egg/melkeprodukter. Og er det greit å ikke ha proteinkilder i alle måltidene i løpet av en dag?

Om vi skal oppsummere hvordan oppskriftene her på veg-veg.no er, rent ernæringsmessig, så er det et ord som sier det meste: de er allsidige. Her finner du alt fra sukkersøte kaker via fornuftig hverdagsmat til supersunn rawfood og kalorifattige supper.

Det er to årsaker til denne store variasjonen. Rent praktisk har det å gjøre med at oppskriftsbasen er bygget opp via mange år, uten noen spesifikk plan, men med ulike bidrag som har kommet til, og blitt endret, underveis.

Hovedårsaken er en annen, og mye viktigere: Vegetarmat trenger ikke å være sammensatt på en forsiktig, nøye planlagt måte der ingen detalj er overlatt til tilfeldighetene for å være mer enn sunn nok.

Dette er et sentralt poeng ved vegetarisk mat og vegetar-helse. Hadde vegetarmat i utgangspunktet vært usunt, mangelfullt eller farlig så hadde det vært en annen historie. Men slik er det ikke.

Når noen spør vegetarianere om hvor de får proteinet, kalsiumet og jernet sitt fra, så er det overraskende ofte uten å vite noe verken om hvor mye man trenger av slike næringsstoffer, hvor de selv får det fra, og hvor mye vegetariske kilder inneholder. Man spør den andre om å gjøre rede for seg, uten å kunne gjøre rede for seg selv.

Det er ikke en mangel på en oppskriftsamling, enten den er vegansk, vegetarisk eller ikke-vegetarisk at ikke hver og en oppkrift gir mye, eller for den saks skyld nok av fett, proteiner, vitaminer, mineraler, eller gode karbohydrater.

Det hadde vært noe annet om en oppskriftsamling var myntet på personer som lider av næringsmangel, mennesker som skal på ekspedisjoner eller trene seg opp mot store anstrengelser.

Det å leve helt eller hovedsakelig som vegetarianer er ikke noe slikt krisescenario, eller et valg som krever eksepsjonelle anstrengelser. Årsaken er enkel, og dette er et annet hovedpoeng rundt vegetarianisme: Et variert vegetarisk kosthold gir god tilgang til alle de næringsstoffene man behøver. Les gjerne mer om dette i vår innføring i hvordan man også som veganer med letthet kan spise veldig variert.

Og proteiner?
For mange tiår siden var det en utbredt antagelse at de fleste vegetarianere, og da spesielt veganere, stod i fare for å få for lite proteiner. Så ble dette modifisert til en påpekning om at vegetarianere bør være påpasselige med å få i seg alle de ulike essensielle aminosyrene komplett protein består av, i hvert eneste måltid.

Selv det er enkelt oppnåelig. Det finnes mange vegetariske og veganske kilder til komplett protein, og det å kombinere mellom ulike kilder er overraskende enkelt: soyamelk og havregryn. Tortillaer og bønner. Ris og linser. Brød og peanøttsmør. Ikke akkurat så vanskelig når man først blir obs på at korn og belgvekster gir komplett protein.

Men det stopper ikke der. Mer oppdatert forskning viser hvordan det å få i seg alle de essensielle aminosyrene ikke er viktig ved hvert enkeltmåltid. Det holder å få i seg nok av disse i løpet av ett døgn, ja kanskje til og med to døgn eller lenger. Noe som er alt annet enn vanskelig.

Myten om protein og vegetarisme er seiglivet, og dukker stadig opp. I seg selv er kanskje ikke misforståelser som dette så farlige eller noe vegetarianere skal være hårsåre for, men de er veldig uheldige: Myter om iboende mangler ved vegetarisme gjør at unge og usikre nye vegetarianere føler at de får et forklaringsbehov, og at mennesker rundt dem bekymrer seg unødvendig. Dessuten gjør misforståelser vegetarisme til et mindre attraktivt valg. Noen velger derfor kanskje bort vegetarisme på helt feil grunnlag.

For lite - men også for mye
Med de aller fleste næringsstoffer finnes det en middelvei: både for mye og for lite er uheldig. Både blant veganere og vegetarianere er det normalt slik at man får i seg nok, eller også mer enn nok protein. Ved høyt inntak av spesielt animalsk mat, kan man faktisk få i seg mer protein enn det kroppen har behov for. Også det kan være uheldig.

Normalt sunt er ikke vanskelig
Jeg vil gjerne trekke frem et siste viktig poeng, som både dreier seg om vegetarisme og andre kosthold. Det er ikke fryktelig vanskelig å spise normalt sunt. Professor og tidligere rektor ved Universitetet i Oslo Kaare Norum har vært opptatt av, og flink til å understreke dette. De fleste kosthold verden over har gjort det mulig for en generasjon etter den andre å leve normalt sunne liv.

Det finnes enkelte eksepsjonelt sunne vegetarianere, som ikke får i seg et gram for mye sukker, salt eller mettet fett. Og så finnes det noen som er for lite sunne. Som har nudler, pepsi og sjokolade som basis i kostholdet sitt, måned etter måned.

Hørtes det siste der ut som måltidet til veldig mange unge folk? Det er nettopp poenget. Man behøver ikke være vegetarianer for å mestre kunsten å spise usunt.

(Ps. Dette svaret ble publisert 11.04.12. Det er ment å ta opp noe av det viktigste i det aktuelle spørsmålet. Det er altså ikke noe endelig eller perfekt svar. Har du kommentarer, et liknende spørsmål, eller ville du besvart dette annerledes? Bruk gjerne kommentarfeltet under!)

DINE SPØRSMÅL:
Neste spørsmål om vegetarisme: Er vegetarmat dyrere enn annen mat? (19. Apr)
Forrige spørsmål om vegetarisme: Hva gjør man når datteren på 7 vil bli vegetarianer? (23. Mar)
Fortsatt nysgjerrig? Les mer om spørsmålspalten eller send inn et spørsmål.


VEGETAR - DE 5 SISTE

Mat nok til alle uten kjøtt?
Hvordan overbevise foreldre?
Er melk ok for veggiser?
Kan vegetarmat være enkel og billig?
Er brus vegetarisk?
(Se alle)
VEGAN - DE 5 SISTE

Hvorfor unngå ull og skinn, om man ikke er en perfekt forbruker?
Er cider og øl vegansk
Vegetarisme og vinterslapphet
Er veganisme forenlig med husdyrgjødsel?
Sosiale utfordringer ved nytt kosthold
(Se alle)
MATLAGING - DE 5 SISTE

Hvor få tak i varer som seitan?
Vegetabilsk gelatin, hvor? Hva?
Oppskriften "virker" ikke, hva kan jeg gjøre?
Hermetiserte bønner vs. hjemmekokte
Forslag til 3-retters vegetarmeny som også faller i smak hos altetende
(Se alle)




1 Comment

Takk for et bra svar! Da kan jeg senke skuldrene i forhold til om maten min er sunn nok selv om ikke absolutt alle måltider er like nøye gjennomtenkt! :)

Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
I FORUMET AKKURAT NÅ

Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.