Dine spørsmål (vegetarisme): Tips til vegetarianer med allergier?

Vegetarianere spiser ikke kjøtt og fisk. Men hva med dem som i tillegg ikke kan spise nøtter, fersk frukt og grønnsaker? Vår ernæringsfysiolog gir råd!


Jeg har allergi mot nøtter, frukt og rå grønnsaker (og intoleranse mot gluten, melk og diverse annet). Har lært meg å leve med allergiene og intoleransene, og jeg har vært vegetarianer i mange år. Veldig mange oppskrifter inneholder nøtter. Har lært meg å unngå dem og lage noe annet, eller å erstatte nøtter med frø der det er mulig. Men hva i all verden kan man erstatte cashewnøtter med i f.eks "osteoppskrifter"? Og hva med andre nøtter, noen forslag til utbyttingsmuligheter der?

Og har dere noen forslag til hvordan jeg kan få i meg frukt på en eller annen måte? Til nå har jeg brukt hermetisk frukt innimellom, men det hadde vært greit med noen (forhåpentligvis sunnere) alternativer.. Grønnsaker tåler jeg heldigvis når de er kokt eller stekt el.l. Savner avokado for eksempel.

Hei! Det du allerede har gjort er å bytte ut nøtter med frø eller andre ting du tåler. Det er desverre slik at man ikke alltid kan bytte ut en ingrediens i en oppskrift med noe annet og få samme resultat. Dette vil variere. 

Mitt råd er å skaffe boken RAW, som i stor grad bruker frø heller enn nøtter. Her vil du lære mye om å erstatte nøtter med frø. Dette er en voksende trend i raw-miljøer, som etterhvert vil komme alle som vil spise mindre nøtter til gode!

Det finnes osteoppskrifter som baserer seg på andre ingredienser enn nøtter, for eksempel nøttefri ost basert på soya eller ostesaus basert på havremelk. Og dersom man vil lage egen is kan man bruke soyamelk eller kokosmelk for å få et kremet resultat. Også ernæringsmessig er dette gode alternativer.

Da det er vanskelig å finne noe som har samme konsistens som cashewnøtter er det vanskelig å foreslå noe konkret som kan bukes og jeg vil heller oppfordre seg til å bruke oppskrifter med fokus på å unngå vanlige allergimatvarer. På den måten skifter du fokuset fra alt du ikke kan spise over til alle de tingene du kan spise. 

Det finnes kokebøker spesielt tilpasset de som vil lage mat uten gluten, melk og nøtter. Det vil sikkert oppleves som mer inspirerende for deg å slippe å måtte tilpasse oppskrifter. 

For inntak av frukt vil jeg anbefale å lage egen fruktkompott, chutney eller eplesaus. Du kan og lage eget syltetøy eller rørte, opptinte bær. Ved å lage eget har du mye bedre kontroll over mengden sukker, og resultatet vil ofte bli at det er sunnere enn hermetisk eller ferdiglaget. 

For avocado er det, likt cashewnøtter, ingen direkte erstatning. På brødskiven vil man kunne bruke kremet pålegg laget av frø, f.eks tahin eller solsikkefrøpålegg, eller soyakremost. I salat eller wraps vil jeg anbefale å prøve oliven eller eventuelt en nøytral soyayoghurt, både for å få litt av samme kremede konsistens og litt av det sunne fettet.     


Vennlig hilsen Marte Bergseng

Marte er ernæringsfysiolog og forfatter av boken Plantebasert ernæring.

(Ps. Dette svaret ble publisert 22.11.12. Det er ment å ta opp noe av det viktigste i det aktuelle spørsmålet. Det er altså ikke noe endelig eller perfekt svar. Har du kommentarer, et liknende spørsmål, eller ville du besvart dette annerledes? Bruk gjerne kommentarfeltet under!)

DINE SPØRSMÅL:
Neste spørsmål om vegetarisme: Greit å avlive dyr om det skjer smertefritt? (28. Nov)
Forrige spørsmål om vegetarisme: Må veggiser angi hva de spiser og ikke? (07. Nov)
Fortsatt nysgjerrig? Les mer om spørsmålspalten eller send inn et spørsmål.


VEGETAR - DE 5 SISTE

Mat nok til alle uten kjøtt?
Hvordan overbevise foreldre?
Er melk ok for veggiser?
Kan vegetarmat være enkel og billig?
Er brus vegetarisk?
(Se alle)
VEGAN - DE 5 SISTE

Hvorfor unngå ull og skinn, om man ikke er en perfekt forbruker?
Er cider og øl vegansk
Vegetarisme og vinterslapphet
Er veganisme forenlig med husdyrgjødsel?
Sosiale utfordringer ved nytt kosthold
(Se alle)
MATLAGING - DE 5 SISTE

Hvor få tak i varer som seitan?
Vegetabilsk gelatin, hvor? Hva?
Oppskriften "virker" ikke, hva kan jeg gjøre?
Hermetiserte bønner vs. hjemmekokte
Forslag til 3-retters vegetarmeny som også faller i smak hos altetende
(Se alle)




Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
I FORUMET AKKURAT NÅ

Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.