Tips som gjør det enklere å være veganer (Vegansiden)

Mange som blir veganere føler seg alene med sitt valg, og det å leve vegant kan av og til føles som litt av en utfordring. Men bør det være sånn?


Her er en serie kortfattede råd som gjør det lettere og mer inspirerende å leve vegansk:

1. Lær av andre veganere! Disse sitter gjerne på erfaringer som gjør det mye lettere å leve vegansk der du bor, og i akkurat din livssituasjon. I tillegg er veganforumet en nyttig møteplass som mange har stor glede av. 

2. Det er mange flere veganere i Norge - og i ditt distrikt - enn det du tror! Andre veganere kan for eksempel møte på forumet, i miljø- eller dyrerettighets-grupper, i samfunnsbevisste ungdomsgrupper og mer åndelig inspirerte miljøer. Selvsagt du ikke ha kontakt med andre veganere, men vit at de i alle fall er der!

3. Bedriv etisk harry-handel! Over svenske-grensa finnes det de fleste steder mye mer vegan-mat, som dessuten er mye billigere. Om du eller foreldrene dine skal ut på tur, så er dette en mulighet du ikke bør gå glipp av! Det samme gjelder om man reiser enda lenger utenlands. Plukk i så fall gjerne med deg noen veganske godbiter du kan ha liggende til en passende anledning.

4. Ikke glem å handle flere steder når du er på bytur. Nordmenn liker å tro at det er "så sunt på bygda", men glemmer lett at det er i by-kjernene man finner de mest velassorterte helsekost-, dagligvare-, grønnsaks- og innvandrer-butikkene. Bruk dem for alt det de er verdt, og ikke glem at dess flere butikker du besøker, dess flere varer vil du finne!

5. Bygg deg opp en oppskrift-base som du er komfortabel med! Kjøttspisere kan lett finne hundrevis av ferdigprodukter hvor som helst, veganere i Norge må lage det meste fra grunnen av. Veganere som ikke investerer litt tid og energi i å lære seg å lage mat opplever oftere at det er vanskelig å leve vegant over lang tid.

6. Bruk andres oppmerksomhet til noe positivt. Dersom familiemedlemmer (les: foreldre og besteforeldre) uttrykker bekymring rundt det at du lever vegant, så si at "ja, men da kan vel du være med på å kjøpe noe sunt og godt fra helsekosten til meg, eller kjøpe inn ekstra mye gode grønnsaker, en kokebok eller vegansk kosttilskudd". Dette er som regel mye mer konstruktivt og givende for begge parter enn å gå inn i en verbal "krig" mellom to skyttegraver.

7. Husk nød-proviant. Enten du skal på picknick, kino, hjem til svigerforeldre eller ut på tur, så er det alltid lurt å ha noe god veganmat på lager. Slik unngår man også eventuelle pinlige situasjoner på en diskret måte. Norske bensinstasjoner, små bygde-butikker eller slitne natt-åpne kiosker er som regel ikke favorittstedet for veganere å handle, så det er alltid lurt å tenke litt fremover. På samme måte er det alltid lurt å ha noe man er glad i tilgjengelig i fryseren eller kjøleskapet.

8. Møt andre med vennlighet. Spør pent i butikken om de kanskje kunne bestille inn noen spesialprodukter, og vær høflig (men tydelig og sikker på dine egne ønsker) når du spiser ute. Det er utrolig sjelden man får bedre service ved å virke kravstor eller pirkete, samtidig som dette selvsagt kan være en vanskelig balansegang.

9. Ikke slit deg ut! Selv om du har gjort et modig valg ved å bli veganer, betyr ikke det at du argumentere for veganisme dersom du ikke selv vil. Selvsagt skal man ikke skjule eller være flau for sine valg, men det er heller ingenting som tilsier at veganere må være misjonærer eller front-soldater når de ikke selv ønsker det. Ingen forventer at jazz-entusiaster eller frimerkesamlere alltid fortelle om eller forsvare sine preferanser, og det må ikke veganere heller!

10. Fokuser på det positive. Som veganer sparer du hver måned ett dyr fra slakterbenken - uten å verken måtte dele ut løpesedler, demonstrere eller å delta i foreningsliv! De fleste vil leve miljøvennlig og være snille mot dyrene. Gjennom dine matvaner gjør du dette på en helt konkret måte, og det har du all grunn til å være stolt over.

11. Finn dine egne grenser, og vær komfortabel med dem. Noen føler det er meningsfullt å boikotte uetiske selskaper, andre bryr seg ikke om det i det hele tatt. Noen har som mål å utelukkende spise sunn og økologisk mat, andre er fornøyd så lenge den er vegan. Det er ingenting som tilsier at veganere være perfekte mennesker. Samtidig behøver du heller ikke å la deg diktere av hva andre måtte synes at er ekstremt eller ikke. Grensene for hva du vil og hva du aksepterer må du selv sette.

12. Som veganer bedriver du "nybrotts-arbeid". For noen tiår siden trodde mange vegetarisme var farlig eller umulig. I dag finnes mange av de samme fordommene rundt veganisme. Mange sier at "det er så mye lettere å leve som veganer i byen / i Sverige / i England" eller noe annet i samme stil - men hvorfor er det så mye lettere å leve vegant der? Jo, fordi veganere som trodde på livsstilen sin har praktisert den på det aktuelle stedet, noe som i sin tur har gjort det lettere for andre å bli veganere. Det samme gjør også du når du lever vegant, for sammenlagt utgjør Norges flere tusen veganere en liten, men innflytelsesrik gruppe konsumenter som gjør det lettere for andre å følge etter.

13. Ta ansvar for din egen lhelse! Som sagt er det relativt få veganere, noe som gjør at utvalget innen veganmat er relativt lite i Norge. Dette betyr at veganere i større grad enn andre må anstrenge seg for å få i seg sunn og variert mat. Allikevel er dette er et ansvar alle mennesker må ta - også veganere! Til gjengjeld er dette ansvaret også en viktig grunn til at veganere på mange områder lever sunnere enn folk flest.

14. Lær om kosthold og helse. Som veganer er det spesielt viktig å få i seg tilstrekkelig vitamin B12, kalsium, omega3-fettsyrer, vitamin D, jern, selen og jod. Lavt inntak av disse stoffene er forøvrig ofte et problem for ikke-veganere også. Det er fullt mulig å få i seg tilfredsstillende av disse stoffene som veganer, men det krever altså at man setter seg litt inn i spørsmål knyttet til ernæring. Slik kunnskap gjør deg både tryggere og sunnere som veganer.

15. Forvent seriøsitet fra helsevesenet. Som veganer følger du automatisk mange helseråd fra myndigheter og kostholds-eksperter. Samtidig er det dessverre mange innen helsevesenet som vet svært lite om veganisme og vegetarisme - og da tyr de gjerne til advarsler i stedet for gode råd i møtet med veganere. Dette har du rett til å ikke være fornøyd med - legen skal ha forståelse for, og kunne tilrettelegge for deg som veganer, på samme måte som hun også legger til rette for andre pasienter med spesifikke krav.

16. Vurder å ta kosttilskudd. Greit nok at man kan få i seg tilstrekkelig av nesten alle næringsstoffer på en optimal måte dersom man bruker mye tid på kostholdet. Med ved å ta et vegansk multivitamin-tilskudd sikrer du på en enkel måte et jevnt inntak av viktige sporstoffer. Dette kan også virke beroligende på bekymrede slektninger og venner med lite kunnskap om veganisme. Anse gjerne multi-vitamin for en slags ekstra-forsikring som i beste fall er godt å ha, og som i verste fall kan motvirke eventuelle svakheter i kostholdet ditt.

17. Husk å få i deg nok B12! Dette kan man normalt kun få i seg via kosttilskudd med et høyt nivå av B12 eller mat som er beriket med B12 (som er svært sjeldent i Norge). The Vegan Society anbefaler 3 mikgrogram som minste anbefalte daglige dose B12 for veganere. Du skal være ekstremt god på ernæring for å i det hele tatt vurdere å la være å ta B12-tilskudd. 

18. Forvent å bli tatt seriøst. Du spør ikke folk om å sy puter under armene på deg når du som venn, kunde eller slektning forventer at andre skal respektere deg som veganer. Enhver seriøs restaurant vil for eksempel kunne fortelle om maten de serverer passer for allergikere eller ei. Enhver god slekning ville selvsagt ikke gi deg hveteprodukter dersom du var gluten-allergiker. Alle gode venner ville forstått det om du var muslim som fulgte ramadan-fasten, eller en jøde som fulgte kosher-reglene. Hvorfor skal ikke da de samme menneskene også ta hensyn til dine valg som veganer?

19. Ikke fremstill valget ditt som det eneste rette. Det finnes for eksempel ikke-vegan mat som kan være like miljøvennlig eller sunn som din egen veganmat. Selv om veganisme i et stort perspektiv har klare fordeler, er ikke alt som er vegant nødvendigvis bedre enn alt som ikke er det. Veganisme er ikke nødvendigvis en perfekt livsstil, og det kan lett skape et negativt inntrykk hos andre dersom man gir uttrykk for akkurat det. I så fall er det også større sjans for at andre vil "arrestere" deg for feil i argumentasjonen din.

20. Unn deg selv litt ekstra! Ved å gi seg selv små belønninger av og til, kan man friske opp den gleden (og gløden) man opplevde som nybakt veganer. Unn deg selv en god vegan luksus-sjokolade, et godt måltid på et sted du liker å spise, og en handlekurv full av eksotiske frukter og grønnsaker av og til. Alle kjøttspisere piffer opp maten sin ved å handle inn "litt ekstra" av og til, og det kan også veganere lære av.

21. Husk at du er en del av et fellesskap - og det fellessskapet trenger deg! Det er kun takket være støtte og innsats fra andre veganere og vegetarianere at Norsk Vegetarforening kan tilby sitt informasjonsarbeid. Denne nett-siden, forumet for veganere og veganere, nyhetsformidling, seriøst arbeid ovenfor media og næringsliv osv. er kun mulig fordi foreningen har veganere og veganere i ryggen. Vurder å melde deg inn i Norsk Vegetarforeningen, der det også er rom for aktive medlemmer og økonomiske støttespillere. Det samme gjelder selvsagt for dyrevern- og miljø-organisasjoner som fremmer en etisk, dyrevennlig og miljøvennlig livsstil. Alle slike foreninger er avhengige av støtte fra sympatisører for at deres stemme skal bli hørt.



NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.