Det veganske alternativet (Vegansiden)

Mange forestiller seg at veganere bare spiser salat, linser og gulrøtter. Sannheten er at nesten all slags mat kan tilberedes helt vegant - altså helt uten lidende husdyr, men full av både smak og næring.



Veganisme dreier seg ikke først og fremst om å si ja eller nei til noe. Veganisme innebærer først og fremst man i praksis omfavner et sunnere, mer dyrevennlig, mer ansvarlig og mer etisk alternativ. 

Spiller det noen rolle til eller fra om man spiser egg, for eksempel?
Hver nordmann spiser i snitt 175 egg i året, eller et halvt egg daglig. Når en verpehøne legger nærmere et egg om dagen, betyr dette at nordmenns eggspising forutsetter at rundt 3 million høner holdes bare for å mette vår apetitt på egg. I tillegg slaktes ca 5 millioner kyllinger hver eneste måned - og det bare i Norge.

Her gir vi deg en oversikt over veganske alternativer til meieriprodukter og egg, alternativer som både gjør godt for deg og for resten av verden. Kunnskap om, og tilgang til slike produkter gjør det enklere for stadig flere å gå over til et vegant kosthold:

Kumelk kan med fordel erstattes med rismelk, havremelk eller soyamelk. Disse finnes i mange forskjellige varianter, og alle veganere har sine egne favoritter.

Sjokolademelk kan byttes ut med sjoko-soyamelk, som har en fløyelsmyk konsistens og en utrolig frisk smak.

Kakao lages av sjokolade-soyamelk, eller av usukret havremelk tilsatt sukker og sjokoladepulver av eget ønske!

Sjokolade
finnes i svært mange vegane utgaver. Disse er som regel av såkalt "mørk" type, som jo er den sunne typen sjokolade som ofte anbefales av kostholds-eksperter.

Fløteerstatning finnes i en rekke helsekostforhandlere. Visste du forresten at de små engangs-porsjonene med "fløte" som finnes i mange kafeer og kantiner faktisk er helt vegan, uten at produsenten har informert om det? Dette produktet er altså helt vegant, uten at noen har funnet på å klage over det av den grunn!

Smør og margarin kan byttes ut med vegetabilsk margarin. Dette gjelder selvsagt både til smøring, steking og baking. Mange forbrukere foretrekker allerede disse sunnere alternativene.

Yoghurt finnes også i soya-utgave, som er fattig på kalorier og rik på smak!

Smøreost finnes i vegan utgave, som både har god konsistens og ypperlig smak.

Osteskiver produsert av vegetabilske ingredienser fås også kjøpt hos helsekostforhandlere.

Pizza-ost av vegan type som ligner mozzarella selges også hos stadig flere helsekost-forhandlere.

Pudding, for eksempel sjokolade- og vaniljepudding finnes også i vegansk variant. Spesielt er kald vaniljepudding å anbefale.

Krem på boks for veganere er også å få tak i, og denne er omtrent akkurat like syntetisk (og praktisk!) som den ikke-vegane varianten.

Iskrem for veganere har vært på markedet i mange år allerede, og finnes både i større bokser og i hendig kroneis-format til bruk på stranden. Om du ikke foretrekker soft-is, da!

Sjokolade finnes i svært mange vegane utgaver. Disse er som regel av såkalt "mørk" type, som jo er den sunne typen sjokolade som ofte anbefales av kostholds-eksperter.

Egg kan i bakst erstattes av soya- og potetmel for de som vil gjøre det enkelt. Ellers selges dessuten egg-erstatningspulver, som er uten skadelig kolesterol. Det samme gjelder naturligvis også i for eksempel pannekaker og vaffelrøre.

Omelett
lager veganere gjerne av tofu med litt bløt konsistens, stekt i olje og tilsatt krydder og andre tilsetninger etter egen smak.



I BUTIKKEN

 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.