En innføring i vegansk ernæring
Del 8: Vegansk vs. vegetarisk kosthold

Både veganisme og vegetarisme har både fordeler og utfordringer i forhold til hverandre rent ernæringsmessig.


Helsemessige forskjeller
Ved å utelukke melk og egg fra kostholdet har veganere tilgang til noe færre næringskilder enn andre vegetarianere, men dette er utfordringer som enkelt kan løses ved å sikre alternative kilder til næringsstoffene i melk og egg. Til gjengjeld nyter veganere i enda større grad enn vegetarianere godt av fordelene ved et plantebasert kosthold, f.eks. i forhold til kolesterolnivå, blodtrykk, kroppsvekt og forekomst av kreft. Ikke minst unngår veganere også de uheldige stoffene i egg og melk.

Praktiske forskjeller
I tillegg har veganere foreløpig også noe mer begrenset tilgang på ferdigmat, og utvalget på spisesteder er også mindre enn for vegetarianere. Dette er utfordringer som er geografisk og tidsmessig betinget, og som er i stadig endring etter hvert som veganisme blir mer utbredt, også i Norge. Mange glemmer også at ferdig- og restaurantmat ofte er mindre sunt enn selvlagde produkter, så dette er uansett et sammensatt regnestykke der veganisme kan by på fordeler ift. vegetarisme.

Veganisme krever litt mer egeninnsats...
Det at veganisme byr på noe færre næringskilder og redusert varetilfang er altså ikke udelt negativt. Et sunt vegansk kosthold forutsetter imidlertid at man både setter seg inn i spørsmål rundt ernæring, og at man lærer seg, og bruker tid på matlaging, gjerne i noe større grad enn andre vegetarianere. Det er først når man unnlater å gjøre dette at veganisme kan føre til helsemessige utfordringer, så dette er noe man bør unne seg selv.

...Men dette kan også gjøre veganisme til et bedre valg!
En del forskning rundt vegetarisme og veganisme peker på at den økte interessen for ernæring og sunn livsstil, samt redusert bruk av ferdigmat, i seg selv kan være bidragende faktorer til bedre helse hos spesielt veganere (men også andre vegetarianere) ift. befolkningen ellers.

I tillegg er selvsagt veganisme et etisk valg. Et valg som riktignok byr på noen utfordringer (som blir færre etter hvert som veganisme vokser), men som lett kan løses, og som innebærer et mer prinsipielt forhold til dyreetikk enn noe annet kosthold!

Norsk Vegetarforenings ernæringsguide for veganere:
Gå tilbake til forrige del:
Slik takler du de få utfordringene
Gå videre til neste del: 
Må veganere ta kosttilskudd?

Del 1: Innledning

Del 2: Veganisme - et godt utgangspunkt
Del 3: "Man må ha kjøtt og melk for å holde seg sunn"
Del 4: Veganisme - ikke så forskjellig som mange tror
Del 5: Veganisme og de forskjellige næringsgruppene
Del 6: Ufordringene gjelder for alle, ikke bare veganere!
Del 7: Slik takler du de få utfordringene
Del 8: Vegansk vs. vegetarisk kosthold
Del 9: Må veganere ta kosttilskudd?
Del 10: Slik varierer du kostholdet som veganer
Del 11: Hvor kan jeg lære mer? Tre gode kilder til informasjon om veganisme
Del 12: Hva er et godt kosthold?



Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.