En innføring i vegansk ernæring
Del 6: Ufordringene gjelder for alle, ikke bare veganere!

Det er viktig å understreke at det å være påpasselig med enkelte stoffer er viktig for store deler av befolkningen, og ikke bare veganere.


Det er altså upresist når det i media sies at "vegetarianere og veganere må passe på å få i seg nok av det-og-det," og man så kommer med en langtrukken liste. Jo da, det er sant at alle slags vegetarianere har enkelte utfordringer - det er bare det at vi deler dem med hele, eller store deler av befolkningen! Her er noen eksempler:

  • En riktig balanse mellom omega-fettsyrer. Her er det mye å vinne for de aller fleste, uansett hva man spiser eller ikke spiser.
  • Tilstrekkelig inntak av kalsium. De fleste vegetarianere får i seg dette fra melk, akkurat som alle andre. Samtidig er melk også en noe omstridt kilde til kalsium, en problemstilling veganere slipper.
  • Tilstrekkelig inntak av jern (gjelder spesielt kvinner). Visste du for eksempel at lavt jerninntak i konvensjonelt kosthold er en årsak til at brunost tradisjonelt har vært tilsatt jern i Norge?
  • Tilstrekkelig inntak av jod. Dette har tidligere vært et relativt utbredt problem i befolkningen, og det er årsaken til at salt gjerne berikes med jod.
  • Tilstrekkelig inntak av D-vitamin. Riktignok inneholder fisk D-vitamin, men moderat soling løser denne utfordringen de fleste områder i verden, og i litt mindre grad i Nord-Europa. Og siden mange nordmenn verken spiser fisk eller får mye sollys, tilsettes D-vitamin i både margarin og meieriprodukter, men også i plantemelk.
  • Tilstrekkelig inntak av vitamin B12. Dette er spesielt relevant for veganere, men naturlig lavt B12-nivå forekommer også hos mennesker som spiser mye animalsk mat, hos eldre, og antakelig som en arvelig tilstand. En del vanlige medisiner medfører også redusert B12-nivå.
 

Norsk Vegetarforenings ernæringsguide for veganere:
Gå tilbake til forrige del:
Veganisme og de forskjellige næringsgruppene
Gå videre til neste del: Slik takler du de få utfordringene

Del 1: Innledning

Del 2: Veganisme - et godt utgangspunkt
Del 3: "Man må ha kjøtt og melk for å holde seg sunn"
Del 4: Veganisme - ikke så forskjellig som mange tror
Del 5: Veganisme og de forskjellige næringsgruppene
Del 6: Ufordringene gjelder for alle, ikke bare veganere!
Del 7: Slik takler du de få utfordringene
Del 8: Vegansk vs. vegetarisk kosthold
Del 9: Må veganere ta kosttilskudd?
Del 10: Slik varierer du kostholdet som veganer
Del 11: Hvor kan jeg lære mer? Tre gode kilder til informasjon om veganisme
Del 12: Hva er et godt kosthold?



Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.