En innføring i vegansk ernæring
Del 3: "Man må ha kjøtt og melk for å holde seg sunn"

Det er dessverre en utbredt holdning at man står i fare for å utvikle mangelsykdommer bare fordi man slutter å spise animalsk mat helt og holdent.


Denne påstanden møtes best ved å spørre om akkurat hvilke stoffer i slakte- og fiskevarer man ikke kan få i seg som veganer - noe få bekymrede ikke-vegetarianere (og veggiser!) kan gi et godt svar på.

For å oppnå god helse er det avgjørende at man erstatter animalske næringskilder med sunn veganmat som inneholder et bredt utvalg næringsstoffer. Det å bare fjerne kjøtt, fisk, melk osv. fra menyen og kun spise "tilbehøret" til kjøttmiddagen vil verken være tilfredsstillende ernærings- eller smaksmessig.

Kjøtt inneholder bl.a. protein, fett, B-vitamin og mineralene jern, sink, kalium og fosfor. Fisk inneholder bl.a. A- D- og E-vitamin, viktige omega-fettsyrer og jod. Egg, og spesielt melk, er enkle kilder til vitamin B12, Samtlige av disse stoffene finnes også i veganmat, men i moderne fremstilte matvarer er B12-nivået for lavt for mennesker.

Samtidig er animalsk mat kilden til usunt kolesterol, mens vegetabilsk mat er så å si kolesterolfri. Veganske matvarer er også vår eneste kilde til fiber.

Her er det på sin plass å minne om at kosthold ikke kan reduseres til utelukkende å handle om ernæring, men at våre matvaner også handler om hvordan vi forholder oss til husdyr, miljøet og etiske spørsmål. Årlig slaktes det i Norge over 50 millioner dyr, altså halvannet dyr hvert eneste sekund. En verpehøne har kun litt over et A4-ark å utfolde seg på, og den omfattende oppdretts- og fiskeriindustrien er med på å utarme verdenshavene. Nordmenn er også helt i verdenstoppen når det gjelder inntak av melkeprodukter.

Når man i tillegg tar med i regnestykket at det er lett å erstatte kjøtt, fisk og andre animalske produkter med miljøvennlige, smakfulle og næringsrike veganprodukter, er det ikke rart at det veganske alternativet fremstår som et fornuftig valg for stadig flere. Veganmat velges ikke bare av helsehensyn, selv om disse er tungtveiende nok i seg selv.


Norsk Vegetarforenings ernæringsguide for veganere:
Gå tilbake til forrige del:
Veganisme - et godt utgangspunkt
Gå videre til neste del: Veganisme - ikke så forskjellig som mange tror

Del 1: Innledning

Del 2: Veganisme - et godt utgangspunkt
Del 3: "Man må ha kjøtt og melk for å holde seg sunn"
Del 4: Veganisme - ikke så forskjellig som mange tror
Del 5: Veganisme og de forskjellige næringsgruppene
Del 6: Ufordringene gjelder for alle, ikke bare veganere!
Del 7: Slik takler du de få utfordringene
Del 8: Vegansk vs. vegetarisk kosthold
Del 9: Må veganere ta kosttilskudd?
Del 10: Slik varierer du kostholdet som veganer
Del 11: Hvor kan jeg lære mer? Tre gode kilder til informasjon om veganisme
Del 12: Hva er et godt kosthold?



Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.