En innføring i vegansk ernæring
Del 10: Slik varierer du kostholdet som veganer

Variasjon er nøkkelen til et sunnest mulig kosthold. Her er noen konkrete tipsl hvordan man enkelt kan spise mer allsidig:


Lag mat selv! Det å bare spise tilbehøret til ikke-vegan mat er sjelden tilstrekkelig verken ernæringsmessig eller for smaksløkene. Å lage mat er viktig selv om man er ung eller uerfaren på kjøkkenet.

Lær deg noen gode basisretter som du liker, og som kan varieres. Linsegryte, wok, salater, supper og burgere er ypperlige måltider som kan varieres i det uendelige.

Sørg for å alltid ha et utvalg basisråvarer. Disse er råbillige, sunne og har drøssevis av bruksområder: Røde linser, kikerter på boks, brun ris, soyamelk, havre og krydderblandinger er bare noen få eksempler.

Bruk sunt plantefett. Mat uten litt godt fett smaker sjelden godt, men også her er variasjon nyttig. Rapsolje inneholder sunne omegafettsyrer, og olivenolje er både smakfullt og hjertevennlig.

Ikke glem krydder. Krydder gjør det mulig å variere i det uendelige og er i tillegg fullt av antioksidanter og andre sunne stoffer.

Forsøk nye oppskrifter! Dette er spesielt viktig når man er ny veganer, men også viktig for å holde på gløden senere. Både nettsider og kokebøker er nyttige ressurser.

Spis ute av og til når anledningen og økonomien tillater det. Dette sikrer både variasjon der og da, samt ideer man kan ta med seg hjem.

Besøk helsekost- og innvandrerbutikker. Her er det nesten alltid noe nytt, smakfullt og sunt man kan forsøke seg på, ofte til lave priser.

Spis noe levende, rå mat ved siden av alt det som er varmebehandlet. En kombinasjon av rå og varm mat kan gi store helsefordeler.

Ha alltid frukt (både fersk og tørket), og nøtter tilgjengelig som snacks eller dessert. Disse matvarene er rike på mineraler og vitaminer, og et godt alternativ til sukkerholdig godteri.

Lag en god salat så ofte du kan, for her er det lett å variere: bruk for eksempel krydderplanter, gode olivener, solsikkefrø, cherrytomater, valnøttolje, brødkrutonger, hakket spinat etter kapers!

Spis frokostblanding eller grøt ofte eller hver dag. Her kan du velge og vrake mellom mange ulike kornsorter, bær/syltetøytyper, havre- ris og soyamelk, frukt og i tillegg ha i finhakkede nøtter, frø og utrolig mye sunt og godt. Soyayoghurt er en annen fantastisk matvare dersom du har tilgang til det.


Norsk Vegetarforenings ernæringsguide for veganere:
Gå tilbake til forrige del:
Må veganere ta kosttilskudd?
Gå videre til neste del: Hvor kan jeg lære mer? Tre gode kilder til informasjon om veganisme

Del 1: Innledning

Del 2: Veganisme - et godt utgangspunkt
Del 3: "Man må ha kjøtt og melk for å holde seg sunn"
Del 4: Veganisme - ikke så forskjellig som mange tror
Del 5: Veganisme og de forskjellige næringsgruppene
Del 6: Ufordringene gjelder for alle, ikke bare veganere!
Del 7: Slik takler du de få utfordringene
Del 8: Vegansk vs. vegetarisk kosthold
Del 9: Må veganere ta kosttilskudd?
Del 10: Slik varierer du kostholdet som veganer
Del 11: Hvor kan jeg lære mer? Tre gode kilder til informasjon om veganisme
Del 12: Hva er et godt kosthold?



Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.