Seks enkle prinsipper for et sunt vegant kosthold (Vegansiden)



Sunn vegan-mat er først og fremst variert. Den er preget av mange forskjellige ingredienser, noe som tilfører kroppen et bredt inntak av næringsstoffer. Dette inkluderer både proteiner, karbohydrater, sunt fett, vitaminer, mineraler, sporstoffer, fiber - og ikke minst vann. Variasjon er avgjørende for å skikre god balanse i kostholdet.

Av samme grunn bør man spise frukt og grønnsaker med sterke og forskjellige farger. Mørkegrønne bladgrønnsaker, blåbær, intenst oransje appelsiner og gulrøtter, knallrøde tomater og så videre bugner av viktige næringsstoffer. Dess fler ulike frukter og grønnsaker - dess flere forskjellige vitaminer, sporstoffer, antioksidanter og så videre!

Et optimalt kosthold inneholder også en andel råkost - mat som ikke er varmebehandlet. Fersk frukt og bær samt gode salater er noe absolutt alle har godt av.

Mange veganere foretrekker også økologisk mat. Flere studier tyder på at økologisk mat inneholder mer antioksidanter og andre næringsstoffer enn konvensjonelt dyrket mat.

Husk at det å investere tid og energi på å lære å lage god veganmat - det vil si mat du liker - er en investering i egen helse! Dersom man slurver med matlaging er det mye større sjans for at man går glipp av det gledes-betonte ved å leve vegansk - i tillegg til at det blir vanskeligere å sikre et tilstrekkelig næringsinntak.

Sist men ikke minst: kosttilskudd (for eksempel Veg1) er en god og ekstremt billig "kostholds-forsikring". Kosttilskudd kan aldri bli en erstatning for et godt kosthold, men de er et viktig supplement - spesielt for dem som føler seg usikre, og for nye veganere. For alle veganere unntatt de med svært stor kunnskap om ernæring er B12-tilførsel enten via kosttilskudd eller beriket mat ekstremt sterkt anbefalt av alle seriøse vegetar- og vegan-organisasjoner.



I BUTIKKEN

 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.