Veganguide: Hvordan bli veganer? Hvor begynner jeg? (Vegansiden)

Nesten ingen blir veganere over natta. For de aller fleste er dette en gradvis prosess.


Mange går veien via vegetarianisme og kutter deretter ut ost, melk, egg osv. fra kosten når de føler seg "klar" for å gå videre. Dette er altså individuelt. Det viktigste er at du selv begynner der det føles riktig og trekker egne grenser for så å evt. justere dem underveis.

Her er noen punkter som kan være til inspirasjon:

Mange velger «the process of elimination», hvor en eller flere matvarer/produkter tas ut av kostholdet som en del av en gradvis prosess.

Innfør en eller flere vegetariske dager i uka og gi deg selv tid til å lære samtidig som du prøver noe nytt!

Tilgangen på ferdigprodukter gjør det enkelt å erstatte kjøttet i en overgangsfase. Her fins det både «kjøttdeig», pølser, burgere m.m.

Det finnes mange typer ost og melk som ikke kommer fra dyr! De fleste matvarebutikker selger f.eks soya- og rismelk. Helsekoster og enkelte matvarebutikker selger både fast-ost og smøreost i flere forskjellige smaker.

Kjøp kokebøker! Lær deg nye retter samtidig som du lar deg inspirere til andre sammensetninger og tilberedningsmetoder. Internett er en kjemperessurs.

Bestem tidlig hvor dine grenser går. Disse kan så justeres om noe ikke føles riktig på et senere tidspunkt.

Ikke vær for streng med deg selv. Både misforståelser, små "glipp" og tilbakefall er vanlige i startsfasen, og slettes ikke verdens undergang.

Spis ute! Spesielt indiske og asiatiske restauranter har godt utvalg av veganske retter. La deg inspirere til nye smaker, og få et velfortjent avbrekk.

Velg ferskest mulig grønnsaker, de både smaker og ser bedre ut. Det finnes mange interessante tilberedningsmetoder som virkelig får frem smaksinntrykk du ikke ante var der.

Barn er ingen hindring! De fleste barn vil med litt engasjement tilpasse seg et vegetarisk eller vegant kosthold. Det finnes så mange gode erstattningsprodukter at barnebursdager og andre sosiale tilstellninger lett kan gjennomføres uten at barnet måtte føle seg utstøtt.

Rutiner, rutiner, rutiner. Som en hver større livsstilsendring er rutiner noe av det viktigste å få på plass. Straks de er i boks skal det mye til for at ting føles tungt og tidkrevende.

Du lærer underveis! Ingen er fullt skolert på en dag. Det er viktig å ikke ta det for tungt om du gjør en «glipp» eller plutselig oppdager at brødet du liker inneholder marint fett f.eks.

Vær på den sikre siden, ta et multivitamintilskudd med B12 og gjerne D-vitamin. Dette er kanskje det eneste veganere bør være ekstra påpasselig med, da langvarig mangel på B12 f.eks. kan føre til skader på på nervesystemet.


Gå videre til neste del: Hva spiser veganere?
Gå tilbake til forrige del: Hvorfor veganer? Del 3: For miljøet og en bedre verden

Veganguide på nett, del for del:

1: Hva er veganisme?
2: Hvorfor veganer?
    Del1: For deg selv og din egen helse
    Del2: For dyra
    Del3: For miljøet og en bedre verden
3: Hvordan bli veganer? Hvor begynner jeg?
4: Hva spiser veganere?
5: Den nye maten
6: Men, blir det ikke mye kjedelig og sunn mat da?
7: Spise ute?
8: Veganisme -gambling med helsa?
9: Hvilke næringsstoffer bør en som veganer være oppmerksom på?
10: Men, hva med proteiner?
11: Vanlige spørsmål / myter
12: Mer informasjon??




Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
I FORUMET AKKURAT NÅ

Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.