En ny studie viser at kumelk bidrar til mer muskelvekst etter trening enn både proteinrik soyamelk og karbohydratdrikk.
|
En ny studie viser at kumelk bidrar til mer muskelvekst etter trening enn både proteinrik soyamelk og karbohydratdrikk.
I undersøkelsen deltok 56 unge menn, som drakk forskjellige former for proteinholdig drikke umiddelbart etter trening. De som drakk kumelk hadde størst muskelvekst, fulgt av de som drakk soyamelk med et spesielt høyt soyainnhold. Karbodrikken ga minst muskelvekst.
Halvor Lauvstad, helse- og treningsfysiolog og daglig leder ved Din Kost, er ifølge Mozon.no ikke overrasket. - Det er ikke overraskende at kumelk kommer bedre ut enn soya. Melk har en "biologisk verdi" på 93 prosent, mens soya har 74 prosent, sier han til Mozon.no. Biologisk verdi er ment å vise hvor lett opptakelig et næringsstoff i en matvare er for menneskekroppen.
Undersøkelsen er utført ved McMaster University i Canada, og resultatene er publisert i tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition.
(Av Redaksjonen)
Denne nyhetssaken ble publisert 13. August 2007.
Neste sak om melk og kyr: Fostere trenger kalsium - er melk løsningen?.



Har du en kommentar?