Du er her: Nyheter >

I nyhetsbildet: Helse, kjøtt, vegetarisme og veganisme (samleside)

Vi har vegetar- og vegan-perspektiv på aktuelle temaer. Her er de siste nyhetene innen hele denne kategorien. Oversikt for hvert enkeltemne finner du i menyen til høyre.


RELATERTE SAKER

På forsiden nå

· Helsedirektoratet: - Fornuftig å spise mindre kjøtt (10.04.12)
· Studie knytter høyt melkekonsum til prostatakreft (03.04.12)
· Vegantorsdager på Cafe Blitz fremover (29.03.12)


Helse og produkter

· Studie knytter høyt melkekonsum til prostatakreft (03.04.12)
· Fiber og fullkorn beskytter mot tarmkreft (20.12.11)
· Frukt og grønt kan motvirke negative gener for hjertesykdommer (09.12.11)


Fordeler ved vegetarkost

· Vegetarkost gunstig for nyrepasienter (26.08.11)
· Vegetarianere har mindre risiko for hjertesykdommer (02.05.11)
· Veien til glødende hud er grønn (12.04.11)


Kjøtt & helse

· Helsedirektoratet: - Fornuftig å spise mindre kjøtt (10.04.12)
· Selv en pølse daglig øker kreftfaren markant (13.03.12)
· Undervurdert helsefare å spise stekt kjøtt (22.02.12)


Andre helsenyheter

· Kokt mat viktig for vår evolusjon (07.02.12)
· For lite frukt og grønt identifisert som kreftårsak (15.12.11)
· Vegetarkost øker danning av viktig omega-3 (22.11.11)


Helsedirektoratet: - Fornuftig å spise mindre kjøtt
På bakgrunn av stadig flere vitenskapelige studier har Helsedirektoratet nå gått ut og anbefalt folk å begrense mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
(10. April 2012)

Studie knytter høyt melkekonsum til prostatakreft
Eldre islandske menn som husker at de drakk mye melk i tenårene har tre ganger så sannsynlighet for å utvikle prostatakreft enn de som drakk moderat med melk.
(03. April 2012)

Selv en pølse daglig øker kreftfaren markant
En meget omfattende amerikansk Harvard-undersøkelse viser hvordan selv meget små mengder kjøtt kan være helseskadelig. Og jo mer rødt kjøtt, jo verre. Dette slår føttene under vanlige misforståelser om kjøtt som ufarlig og sunt.
(13. Mars 2012)

Undervurdert helsefare å spise stekt kjøtt
I en fersk doktoravhandling av norske Camilla Svendsen kommer det frem at grillmat antagligvis gir mye høyere risiko for å utvikle kreft enn tidligere antatt.
(22. Februar 2012)

Kokt mat viktig for vår evolusjon
Ved Harvard University har forskere konkludert at det var overgangen fra rå mat til kokt mat, heller enn kjøttspising, som forårsaket at våre hjerner ble større.
(07. Februar 2012)

Fiber og fullkorn beskytter mot tarmkreft
Forskere ved Imperial College London oppdaget at for hvert tiende gram med fiber folk spiste daglig var det tilsvarende ti prosent mindre sjanse for å utvikle tarmkreft.
(20. Desember 2011)

For lite frukt og grønt identifisert som kreftårsak
En stor undersøkelse viser at 43% av alle krefttilfeller har livsstil som årsak. For lite vegetabilsk mat skal forårsake 6% av dette. Helsedirektøren advarer.
(15. Desember 2011)

Frukt og grønt kan motvirke negative gener for hjertesykdommer
En spesielt god nyhet for alle som har økt risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer fordi de er arvelig belastet.
(09. Desember 2011)

Vegetarkost øker danning av viktig omega-3
Et nytt engelsk studie viser at personer som ikke spiser fisk lettere omdanner alfa-linolensyre (ALA) til gunstig eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA).
(22. November 2011)

Gir egg økt risiko for kreft?
Tre egg i uken kan øke riskikoen for prostatakreft betydelig , konkluderer ny forskning fra USA.
(26. Oktober 2011)

Epler reduserer faren for hjerte-og karsykdommer.
En ny studie fra Danmark viser at fire-fem ferske epler om dagen kan senke kolesterolet.
(11. Oktober 2011)

Studie: Velg rapsolje fremfor meierifett
Ny forskning gjort ved Uppsala universitet viser at kvaliteten på fettet har stor betydning for høyt kolesterol og hyperlipidemi.
(06. Oktober 2011)

Kjøtt gir økt risiko for tarmkreft
De siste 30 årene har antall tilfeller av tarmkreft økt kraftig, spesielt blant menn. Spis mindre kjøtt og bli mer fysisk aktiv, anbefaler dansk overlege.
(04. Oktober 2011)

Brokkoli med sterkt krydder forsvarer mot kreft
Et nytt studie slår fast at når for eksempel sennep og pepperrot tilsettes brokkoli vil kroppens forsvar mot kreftceller styrkes.
(29. September 2011)

Lavkarbo-studier sponset av kjøttlobbyen
I en ny bok hevder svenske journalister at de populære lavkarbo-diettene er basert på forskning finansiert av den amerikanske kjøttindustrien.
(21. September 2011)


Klar for flere nyheter? Vi har en bred dekning av mange temaer forbundet med vegetarisme.
UKENS OPPSKRIFT

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
NYTT FRA BLOGGENE

SIST KOMMENTERT

OSO Miljøfond   Krishnas Cuisine
I FORUMET AKKURAT NÅ

Rawganik - Rawfood og superfood
 

sept - nov 2011:
Nybegynner matkurs
(Oslo) Arr: NV

sept - nov 2011:
Ny giv matkurs
(Oslo) Arr: NV

Aktivistenes kokebok
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.