Du er her: Mat > Tilbehør >

Tabbouleh



Tabbouleh er en selvskreven gjest blant flere mezzeretter i arabisk matkultur. Salaten baserer seg i hovedsak på tre ingredienser: bulgur, bladpersille og mynteblader. (Av Vilje Bech, forfatter av Den norske vegankokeboken)

Tomat og vårløk inngår som oftest også og salaten smakssettes med sitron, olivenolje og pepper. Det er heller ikke uvanlig at andre krydder, som f.eks kanel tilsettes.

Denne oppskriften er hva vi kanskje kan karakterisere som en europeisk tilnærming, da mengden bulgur er noe høyere enn i mer tradisjonelle varianter av tabbouleh. Oppskriften inneholder dessuten agurk som «veier» opp for den litt spisse vårløksmaken, men dette er ikke en ingrediens som vanligvis tilsettes.

Hvis du ønsker en mer autentisk verson kan du halvere mengden bulgur og doble mengden mynte og bladpersille. Agurken kan også sløyfes.


Til 1 dl bulgur (fin eller grov, ukokt) trenger du:

1 neve ferske mynteblader
ca dobbelt så mye bladpersille
2 tomater
2-3 vårløk, bruk hele løken
1/3-1/2 agurk
(1-2 fedd hvitløk)
Saften av en sitron
Olivenolje
Pepper

Kok bulguren sammen med litt salt eller grønnsaksbuljong. Mynte, bladpersille og vårløk finhakkes. Tomat og agurk kuttes i små terninger. Om du bruker hvitløk bør den også finhakkes, presses eller rives på en microplane  grater (eller tilsvarende).

Bland alle ingrediensene i en egnet bolle. Sitronsaft og en god skvett med olje vendes inn før du avslutter med noen runder på pepperkverna.

Salaten serveres tradisjonellt sett i salatblader eller sammen med pitabrød som en av flere småretter (mezze), men kan også spises som et måltid i seg selv eller som tilbehør til f.eks grillmat eller liknende.



Likte du denne?
Vilje Bech er forfatter av Den norske vegankokeboken og kursarrangør. Flere oppskrifter av Vilje | Viljes blogg

Fortsatt sulten?
Emneord for denne oppskriften:
Alle oppskrifter av samme type:
Full oversikt: Hele oppskriftbasen | Matblogger | Veg. kokebøker
Flere oppskrifter

Potetsalat - slik varierer du!
Like selvfølgelig som en potetsalat ikke trenger å være rømmebasert er det også lett å variere uttrykket. Her får du flere gode tips og kanskje noen smakskombinasjoner du aldri har prøvd? Hentet fra Den Norske Vegankokeboken.
les mer

Slik gjør du det: Enkel grønn sidesalat
Mange undervurderer de helt, helt enkle sidesalatenes plass ved siden av middagen.
les mer

Sitronvinaigrette
Så enkelt kan det faktisk gjøres!
les mer

Hjemmelaget potetstappe
Potetstappe på pose? Nei takk! Hjemmelaget er så uendelig mye bedre.
les mer


Liker du matstoffet på nettsiden vår?
Norsk Vegetarforening driver et bredt infoarbeid. Vi får til mye med lite. Kan du hjelpe oss å bli bedre?
Delta: · Bruk kommentarfeltet · Send inn en oppskrift · kjøp et mathefte · Andre måter du kan delta.
Bidra til å gjøre et stadig bedre infotilbud mulig - bli medlem og få fordeler. Eller gi en gave.
Matstoff: Hvorfor & hvordan | Mål i år | Oppnådd ifjor | Fokus nå.


3 Comments

Hvor kan man kjøpe bulgur?

Hei Harald! Forsøk i (spesielt tyrkiske) innvandrerbutikker, eller helsekostforhandlere. Du finner mange av begge de butikktypene i lokalguidene våre, bruk toppmenyen på nettsiden vår og klikk deg videre.

Til tabboulet bruker jeg quinoa, kjøpt på helsekosten, mye sunnere og mer næringsrikt enn bulgur. I oppskriften, hentet i et spansk magasin, bruker man : tomat, agurk, paprika og løk, dressing av olivenolje og sitron, persille-mynte og karseblader som er finhakket Himmelsk!

Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.