Du er her: Mat > Pålegg, lunsj og frokost >

Linsepålegg (vegan)



Godt og enkelt pålegg som også passer som også kan brukes i stedet for margarin til annen mat, hvor brød blir servert ved siden av. (Av Vilje Bech, forfatter av Den norske vegankokeboken)

Linser fungerer også ypperlig til ulike smørepålegg. I denne varianten kan du bruke enten solsikke- eller sesamfrø for en annerledes smaksopplevelse. Oppskriften er hentet fra NVs oppskriftshefte "Lunsj- og frokostmat" som er til salgs i vegetarbutikken.


1 dl Linser (brune, hvite eller grønne)
ca ½ dl Solsikkefrø / 1dl sesamfrø
ca 1/2 Rødløk / gulløk
1 fedd hvitløk
½ Tomat
ca 1ts Sitronsaft / sitronskall
ca 1ss Grønnsaksbuljongpulver, eller 1 terning

Salt
Pepper
Spisskummen

Fremgangsmåte
Kok linsene møre med grønnsaksbuljongen og ett fedd finhakket hvitløk i kokevannet (hvis du bruker grønne linser må de bløtlegges en times tid). La de ferdigkokte linsene renne av i et dørslag.

Knus solsikkefrøene med en stavmikser og legg de til side. Finhakk deretter løken og stek den myk i litt olje. Sett til avkjøling. Kjør sammen tomat og resten av hvitløken sammen med sitronsaften.

Mos til slutt linsene med en gaffel og bland de sammen med solsikkefrøene. Hell deretter over tomat/hvitløksblandingen og den ferdigstekte løken. Smak til med salt, pepper, spisskummen og eventuelt mer sitronsaft. Blir blandingen for løs -rør inn litt soyamel eller lignende.

Pålegget holder seg ca 1 uke i en tett boks i kjøleskapet.

Denne oppskriften er hentet fra heftet Lunsj og frokostmat, som kan kjøpes i Vegetarbutikken



Likte du denne?
Vilje Bech er forfatter av Den norske vegankokeboken. Flere oppskrifter av Vilje

Fortsatt sulten?
Emneord for denne oppskriften:
Alle oppskrifter av samme type: Pålegg, lunsj & frokost
Flere oppskrifter

Høstsalat
Enkel, men raffinert salat basert på høstlige ingredienser. Passer perfekt til lunsj!
les mer

Nøttesmør (mandel/cashew)
Like enkelt som du lager din egen tapenade kan du også lage ditt eget nøttesmør!
les mer

Oliventapenade
Dette pålegget med en typelig, spiss smak holder seg godt i kjøleskap inntil en uke, og legger grunnlag for et allsidig frokostmåltid!
les mer

Varm kornfrokost
Få en solid start på dagen med denne mettende retten!
les mer



Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
I BUTIKKEN

 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.