Du er her: Mat > Pålegg, lunsj og frokost >

Høstsalat (vegan)



Enkel, men raffinert salat basert på høstlige ingredienser. Passer perfekt til lunsj! (Av Vilje Bech, forfatter av Den norske vegankokeboken)

Du trenger:
Ulike bladgrønnsaker (spinat, ruccola, lollo osv er fint)
Gulrot

1-2 dl Ferdigkokte linser (f.eks brune el. puy-linser kokt med litt salt/urtesalt i vannet)
1/2 ovnsbakt rødbete (gjerne fra dagen i forveien)
2-3 ss ferdiglagd hummus

God olivenolje
Balsamicoeddik
Salt & Pepper

Slik går du frem:

Skyll bladgrønnsakene i kaldt vann. Bruk gjerne et dørslag og rist ut mesteparten av vannet. Mengden bestemmer du selv. Alt fra 1/2-2 gulrøtter rives fint på rivjern eller ved hjelp av en "julienne-skreller" (om du har). Bland sammen og ha over i en egnet beholder (for portabel lunsj), eller i en skål som på bildet.

Linsene blandes med en god skvett olivenolje og litt balsamico. Smak til med salt & pepper (husk på at linseblandingen skal smakssette resten av salaten, så her kan du være litt rausere enn vanlig). Blandingen vendes inn i resten av salaten like før servering.

Rødbeter og hummus danderes ved siden av til slutt. Rødbetene kan alternativt oppbevares sammen med linsene dersom du skal ha med deg salaten. Hummusen kan legges sammen med bladgrønnsakene eller transporteres i egen boks.

Tips til variasjon:
Linsene kan byttes ut med alt fra bulgur til quinoa, til bønner osv. Velg det du selv liker best!

Likte du denne?
Vilje Bech er forfatter av Den norske vegankokeboken og kursarrangør. Flere oppskrifter av Vilje | Viljes blogg

Fortsatt sulten?
Emneord for denne oppskriften:
Alle oppskrifter av samme type: Pålegg, lunsj & frokost
Full oversikt: Hele oppskriftbasen | Matblogger | Veg. kokebøker
Flere oppskrifter

Høstsalat
Enkel, men raffinert salat basert på høstlige ingredienser. Passer perfekt til lunsj!
les mer

Nøttesmør (mandel/cashew)
Like enkelt som du lager din egen tapenade kan du også lage ditt eget nøttesmør!
les mer

Oliventapenade
Dette pålegget med en typelig, spiss smak holder seg godt i kjøleskap inntil en uke, og legger grunnlag for et allsidig frokostmåltid!
les mer

Varm kornfrokost
Få en solid start på dagen med denne mettende retten!
les mer


Liker du matstoffet på nettsiden vår?
Norsk Vegetarforening driver et bredt infoarbeid. Vi får til mye med lite. Kan du hjelpe oss å bli bedre?
Delta: · Bruk kommentarfeltet · Send inn en oppskrift · kjøp et mathefte · Andre måter du kan delta.
Bidra til å gjøre et stadig bedre infotilbud mulig - bli medlem og få fordeler. Eller gi en gave.
Matstoff: Hvorfor & hvordan | Mål i år | Oppnådd ifjor | Fokus nå.


1 Comment

Mmm kjempegod med grovt rugbrød og bruscetta ved siden av :)

Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
I FORUMET AKKURAT NÅ

Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.