Du er her: Mat > Middag >

Syv sorter sushi- helt uten fisk! (vegan)



Lei av julemat allerede? Prøv hjemmelaget sushi isteden! (Av Jane H. Johansen, forfatter av veganMisjonens kokebok)

Midt i førjulsstria kan det være godt med et avbrekk fra alt som minner om surkål, pepperkaker og kanel. 

Se og bli inspirert av syv sorter sushi her på Norsk Vegetarforening! 

 

(På bildet øverst i artikkelen: maki med gulrot, avokado og grønnkål)

 

 

Rødbete og ertespirer: 

uramakirødbetespirerw400.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aspargesbønner og hijiki-tang: 

 makimedhijikiw400.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Marinert tofu, gulrot og solsikkespirer:

makitofuspirergulrotw400.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Grillet paprika:

nigiripaprikaw400.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Grønnkål og hijiki-tang: 

nigirimedgrønnkål2w400.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Mango og selleristang:

uramakimangoselleriw400.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dette trenger du:

grønnsaker etter eget ønske

nori-ark (tynne ark av sjøtang)

sushiris + risvineddik

bambusmatte (ikke nødvendig, men det gjør rullingen litt enklere)

soyasaus og evt wasabi + ingefær til servering

 

Slik gjør du:

1. Kok ris etter anvisning på pakka. Risvineddik blandes med litt salt + sukker og tilsettes risen, se instruksjoner på rispakka for mengdemål.
2. Kutt grønnsakene i lange staver/biter, og så er det klart for rulling.
3. Legg et ark nori på en tørr flate. Fordel et tynt lag med ris jevnt over hele arket. Legg på valgte ingredienser og rull sammen. Bruk gjerne en bambusmatte og rull sammen som en rullekake. Prøv å få rullen så tett og jevn som mulig.
4. Bruk en fuktet skarp kniv og del rullen i to. Legg de to delene parallellt og del i tre eller fire deler, da får du 6 eller 8 maki-biter.

 

* For å lage uramaki, vender du hele noriarket rundt etter at du har lagt risen på slik at risen kommer ytterst når du ruller sammen. Det kan lønne seg å bruke litt plastfolie mellom bambusmatta og risen for å unngå kliss.


* For å lage nigiri, form bitestore biter av ris med hendene. Fukt hendene med litt vann før du starter. Du må pakke risen ganske hardt sammen så den ikke faller fra hverandre når den spises. Legg ønsket ingrediens på toppen av risen. 



Likte du denne?
Jane H. Johansen er forfatter av VeganMisjonens kokebok og kursarrangør. Flere oppskrifter av Jane | Janes ukesmeny

Fortsatt sulten?
Emneord for denne oppskriften:
Alle oppskrifter av samme type: Middagsretter
Full oversikt: Hele oppskriftbasen | Matblogger | Veg. kokebøker
Flere oppskrifter

Pizza med spinatpesto og bearnaise
Kan pizza uten kjøtt og ost være godt? Ja! Grønnsakspizza med spinatpesto og bearnaise-saus er uten tvil den beste pizzaen jeg har smak, noensinne.
les mer

Corndogs
Har ikke alle sett i amerikanske filmer at de spiser pølser på pinner? Her er sjansen til å smake din egen veganske versjon av disse.
les mer

Gulasj med linser
En vegansk og dyrevennlig versjon av den ungarske nasjonalretten gulasj. En smakfull og mettende hovedrett!
les mer

Pastaboller
Et fint kjøttfritt alternativ til klassikeren spagetti med kjøttboller.
les mer


Liker du matstoffet på nettsiden vår?
Norsk Vegetarforening driver et bredt infoarbeid. Vi får til mye med lite. Kan du hjelpe oss å bli bedre?
Delta: · Bruk kommentarfeltet · Send inn en oppskrift · kjøp et mathefte · Andre måter du kan delta.
Bidra til å gjøre et stadig bedre infotilbud mulig - bli medlem og få fordeler. Eller gi en gave.
Matstoff: Hvorfor & hvordan | Mål i år | Oppnådd ifjor | Fokus nå.


Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.