Du er her: Mat > Middag >

Urtekokte erter og ovnsstekte dillpoteter (vegan)



Dette er en smart måte å koke erter på for å lure inn masse ekstra smak. Trikset er ganske enkelt: å koke ertene sammen med friske urter. Resultatet blir en middagsrett full av rene smaker og fine konsistenser. (Av Jane H. Johansen, forfatter av veganMisjonens kokebok)

(2 pers)

I denne oppskriften trenger du grønne splitterter (dvs grønne erter delt i to). Praktisk, siden de trenger halvparten så mye koketid som hele erter. OBS: Ertene må legges i bløt over natta.

urtekokte erter:
1,5 dl tørre grønne splitterter (bløtlagt i kaldt vann over natta)
1 stor ss vegan smør
4-5 små sjalottløk, delt i to på langs (evt 1/2 gul løk, i båter)
2 store fedd hvitløk, grovhakket
ca 1/2 rød chili, finhakket
1/2 ts salt
noen kvaster friske urter, grovhakket (jeg har for anledningen brukt en kombinasjon av bladpersille, dill og mynte, men ta det du har for hånden)
ca 2 dl vann (vannet skal såvidt dekke ertene i kjelen)


ovnsstekte potetbåter:
poteter, i båter (jeg har her brukt små amandinepoteter)
en god dæsj rapsolje
dill (tørket, frisk eller litt av begge deler)
salt + kvernet pepper


1. Legg splittertene i bløt i kaldt vann over natta. Skyll og sil av vannet.
2. Aller først: skru stekeovnen på 250 grader.
Så kan du begynne å  lage de urtekokte ertene slik: Smelt smøret i en kjele. Ha i sjalottløk, hvitløk og chili og la det surre et par minutter. Tilsett splittertene, urter, vann og salt og la det hele småkoke på lav varme under lokk i ca 30 minutter. Du trenger ikke røre i gryta underveis, bare la det stå og putre og kose seg.
3. Vask og del potetene i omtrent like store båter. Behold skrellet på. Legg dem i en ildfast form, spre over olje, salt, kvernpepper og dill. Stek på 250 grader i ca 25 min (avhengig av hvor tykke potetbåtene dine er). Stikk en kniv i de og sjekk om de er møre. De skal være gylne og sprø utenpå.


* Smak til med litt ekstra kvernpepper og salt i urteertene før servering.

* Anrett urteertene på tallerken med potetbåtene ved siden av (ikke glem å få med den gode sjyen fra potetformen). Skvis noen dråper sitronsaft, god olivenolje, litt flaket havsalt og nykvernet sort pepper over det hele. En skive godt brød og et glass rødvin gjør seg også som tilbehør til denne retten.



Likte du denne?
Jane H. Johansen er forfatter av VeganMisjonens kokebok og kursarrangør. Flere oppskrifter av Jane | Janes ukesmeny

Fortsatt sulten?
Emneord for denne oppskriften:
Alle oppskrifter av samme type: Middagsretter
Full oversikt: Hele oppskriftbasen | Matblogger | Veg. kokebøker
Flere oppskrifter

Pizza med spinatpesto og bearnaise
Kan pizza uten kjøtt og ost være godt? Ja! Grønnsakspizza med spinatpesto og bearnaise-saus er uten tvil den beste pizzaen jeg har smak, noensinne.
les mer

Corndogs
Har ikke alle sett i amerikanske filmer at de spiser pølser på pinner? Her er sjansen til å smake din egen veganske versjon av disse.
les mer

Gulasj med linser
En vegansk og dyrevennlig versjon av den ungarske nasjonalretten gulasj. En smakfull og mettende hovedrett!
les mer

Pastaboller
Et fint kjøttfritt alternativ til klassikeren spagetti med kjøttboller.
les mer


Liker du matstoffet på nettsiden vår?
Norsk Vegetarforening driver et bredt infoarbeid. Vi får til mye med lite. Kan du hjelpe oss å bli bedre?
Delta: · Bruk kommentarfeltet · Send inn en oppskrift · kjøp et mathefte · Andre måter du kan delta.
Bidra til å gjøre et stadig bedre infotilbud mulig - bli medlem og få fordeler. Eller gi en gave.
Matstoff: Hvorfor & hvordan | Mål i år | Oppnådd ifjor | Fokus nå.


1 Comment

Kan bruke hele erter til denne retten?

Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.