Du er her: Mat > Middag >

Aubergineform (vegan)



Lasagne er gjerne noe av det første man tenker på når man tenker på mat fra Italia. Med sin lagvise oppbygning minner aubergineform om lasagne. Men ikke bare er smaken annerledes: konsistensen er nemlig mer mettende, uten å gi den tunge etterpåfølelsen man fort får av lasagne.

2 porsjoner som hovedrett eller 4 porsjoner som forrett

Parmesanløs versjon av parmegiana di melanzane, smaker best i samspill med salat og ferskt foccacciabrød.

1 porsjon enkel tomatsaus
1 stor aubergine
salt
olivenolje til steking
3-4 mellomstore poteter

Forvarm ovn til 200'.

Skjær auberginen i skiver. Legg skivene på tørkepapir, dryss godt med salt over, legg over mer tørkepapir og sett noe tungt oppå, la stå i 30 min. (Dette smaksetter auberginen og sørger også for å redusere fettinntaket deres under steking.) Tørk vekk eventuelle saltrester og stek skivene i olivenolje til de er myke. Legg skivene til å trekke på tørkepapir.

Skrell potetene og skjær dem i tynne skiver.

I en liten ildfast form, hell først oppi et lag tomatsaus, legg så oppi et lag poteter, så et lag aubergineskiver, og gjenta. Avslutt med et lag tomatsaus. Pakk formen inn i folie og bak i ovnen en time.
 

Fortsatt sulten?
Emneord for denne oppskriften: |
Alle oppskrifter av samme type: Middagsretter
Full oversikt: Hele oppskriftbasen | Matblogger | Veg. kokebøker
Flere oppskrifter

Pizza med spinatpesto og bearnaise
Kan pizza uten kjøtt og ost være godt? Ja! Grønnsakspizza med spinatpesto og bearnaise-saus er uten tvil den beste pizzaen jeg har smak, noensinne.
les mer

Corndogs
Har ikke alle sett i amerikanske filmer at de spiser pølser på pinner? Her er sjansen til å smake din egen veganske versjon av disse.
les mer

Gulasj med linser
En vegansk og dyrevennlig versjon av den ungarske nasjonalretten gulasj. En smakfull og mettende hovedrett!
les mer

Pastaboller
Et fint kjøttfritt alternativ til klassikeren spagetti med kjøttboller.
les mer


Liker du matstoffet på nettsiden vår?
Norsk Vegetarforening driver et bredt infoarbeid. Vi får til mye med lite. Kan du hjelpe oss å bli bedre?
Delta: · Bruk kommentarfeltet · Send inn en oppskrift · kjøp et mathefte · Andre måter du kan delta.
Bidra til å gjøre et stadig bedre infotilbud mulig - bli medlem og få fordeler. Eller gi en gave.
Matstoff: Hvorfor & hvordan | Mål i år | Oppnådd ifjor | Fokus nå.


1 Comment

Det lukter himmelsk godt, håper smaken er deretter!

Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.