Du er her: Mat > Drikke >

Kakao! (vegan)



Vis meg en nordmann som ikke har gode barndomsminner om å drikke kakao, og sjansen er stor for at jeg kan vise deg en... ehm, person med selektiv hukommelse.

Kakao passer både på sene høstkvelder, på hyttetur om vinteren, eller i solveggen i påskeuka. Eller hvorfor ikke midt om sommeren når det er kjølig regn ute, og man drømmer om sydligere strøk?

Onde tunger vil ha det til at veganere går glipp av kakaoens mange gleder, men det er en myte som vi skal torpedere sønder og sammen her. Tror du oss ikke? Da anbefaler vi gjerne en tur til Cocoa to Go Go på Grünerløkka i Oslo, som tilbyr et titalls forskjellige slags kakao med soyamelk (min egen favoritt er den med meksikansk smak!). Eller vegankakaoen på Stockfleths i Oslo sentrum.

Basisoppskrift
En oppskrift på kakao uten melk kan være så enkel som dette (gir en stor, eller to mindre kopper):
2 dl soyamelk (vi bruker Alpro Soya tilsatt kalsium, vitamin B2 og B12 fra Alternativ mat)
1-2 ts sukker (gjerne økologisk, helst brunt)
3 ts kakaopulver (gjerne fairtrade og øko - du får det f.eks. ofte på Ica og Kiwi)

Ha soyamelken i en kjele med ikke alt for tynn bunn, ha oppi sukker og kakaopulver, varm opp, og rør med en visp underveis. Du behøver ikke røre konstant, men gjerne så ofte som mulig. Da får kakaoen en ekstra god smak, og en fin konsistens. Fjern kjelen fra komfyren etter at kakaoen har nådd kokepunktet. Vær litt oppmerksom rett før det koker - soyamelk lager masse bobler og skum akkurat slik som kumelk!

Du kan ta en snarvei og rett og slett varme opp soyamelk med ferdig tilsatt sjokoladesmak, men resultatet blir ikke helt det samme. Med å tilsette sukker og kakao får du dessuten akkurat den smaken du selv ønsker.

Mulige feilskjær
For de som lager kakao med vanlig melk (du vet, den som er ment for kalver) er ting utrolig enkelt. Du velger mellom lett- og helmelk (kom igjen folkens - INGEN bør lage kakao på melk helt uten fett!), og du vet hvilken konsistens den har. Med soyamelk blir det litt annerledes. Enkelte varianter, som Alpro Soya med kalsium er for eksempel tilsatt sukker, og trenger derfor mindre sukker i oppskriften. Noen er tykkere i konsistensen, andre tynnere.

Trikset for å lage en best mulig vegan kakao er derfor å holde seg til en og samme type soyamelk, helt til du finner akkurat den konsistensen du vil ha. Bruk gjerne litt lite sukker, og evt også litt lite kakaopulver, for så å tilsette mer etter at det har kokt opp, og du har prøvesmakt. Bruker du soyamelk uten tilsatt rørsukker, bør du antakelig ha mer sukker oppi når du lager kakaoen.

Hvorfor akkurat soyamelk?
Soyamelk er uten sammenlikning den lettest tilgjengelige formen plantemelk. Man kan også bruke feks havremelk (pass på at den ikke er tilsatt D-vitamin fra saueull, noe som av og til er tilfellet) eller mandelmelk, som har ganske rik konsistens. Rismelk, derimot, er ofte ganske tynn og kalorifattig, og gir derfor en tilsvarende tynn kakao. Kakao på rismelk er derfor noe som kan anbefales dedikerte tilhengere av nettopp rismelk, eller til drevne vegankakao-makere.

Kunsten å variere
Tradisjonell kakao består av kakao, melk og sukker - og ikke noe mer. Slik behøver det ikke være.

Sukkeret kan erstattes med agavesirup eller lønnesirup. Men merk ordet kan. Vegan kakao har allerede i utgangspunktet en litt annen smak og konsistens enn tradisjonell kakao. Om du i tillegg bytter ut sukkeret med noe annet, kan resultatet bli vel alternativt, og minne stadig mindre om tradisjonell kakao. Her må man selv finne ut hva man liker. Om du savner kakaofølelsen, kan en med syltynn rismelk og noen gjerrige dråper lønnesirup kanskje være veldig sunn, men ikke akkurat det som gir deg en vegan feelgood-faktor. Som man faktisk både trenger og fortjener. Ihvertfall av og til!

Både kanel, vanilje og cayennepepper kan være gode smakstilsetninger som både løfter kakaosmaken, og gir den en spennende nyanse. Kanel og cayenne er begge proppfulle av viktige antioksidanter. Men også her er det viktig å gå veldig forsiktig fram: bruk kun noen ytterst få korn cayenne til å begynne med, eller du sitter igjen med en drikk som minner mer om vond medisin enn kakao. Det samme gjelder kanel, om enn i mindre grad. Vanilje kan kombineres med kanel, og kanel kan kombineres med cayenne.

Fortsatt sulten?
Emneord for denne oppskriften: |
Alle oppskrifter av samme type: Drikk
Full oversikt: Hele oppskriftbasen | Matblogger | Veg. kokebøker
Flere oppskrifter

Kinesisk te

Kakao!
Vis meg en nordmann som ikke har gode barndomsminner om å drikke kakao, og sjansen er stor for at jeg kan vise deg en... ehm, person med selektiv hukommelse.
les mer

Lassi - Variant 2 Forfriskende, yoghurtbasert indisk drikk
les mer

Lassi - Variant 1 Indisk drikk, her basert på kefir og banan.
les mer


Liker du matstoffet på nettsiden vår?
Norsk Vegetarforening driver et bredt infoarbeid. Vi får til mye med lite. Kan du hjelpe oss å bli bedre?
Delta: · Bruk kommentarfeltet · Send inn en oppskrift · kjøp et mathefte · Andre måter du kan delta.
Bidra til å gjøre et stadig bedre infotilbud mulig - bli medlem og få fordeler. Eller gi en gave.
Matstoff: Hvorfor & hvordan | Mål i år | Oppnådd ifjor | Fokus nå.


Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.