Slik gjør du det: Enkel grønn sidesalat (vegan)



Mange undervurderer de helt, helt enkle sidesalatenes plass ved siden av middagen. (Av Vilje Bech, forfatter av Den norske vegankokeboken)

En sidesalat skaper enkelt en kontrast til hovedretten som både er sprø og frisk på en gang!

Det er også en ypperlig måte å inkludere flere grønnsaker i kostholdet. Velger du de mer dypgrønne bladgrønnsakene får du dessuten en ekstra bonus i form av både vitaminer og mineraler som f.eks jern. Bruker du en kaldpresset rapsolje til dressingen får du dessuten ekstra omega-3 på kjøpet!

Noen tips på veien:

  • Bruk flere typer salat / bladgrønnsaker. Vær obs på å ikke blande for mange kraftige / bitre salattyper.
  • Salat skal rives, ikke kuttes.
  • Skyll alltid salaten i kaldt vann og rist godt av overflødig vann eller evt. bruke en salatslynge
  • Salaten kan godt blandes sammen på forhånd, men unngå helst å tilsette dressingen før servering! (du vil ikke ha slapp salat, vel?)
  • Du behøver ikke en fancy dressing for at salaten skal smake bra! Vend inn litt god olivenolje, nykvernet pepper og (finger)salt. Litt syre i form av f.eks balsamico (eller andre typer eddik) eller sitron gjør seg ekstra godt - for eksempel sitronvinaigrette!


Likte du denne?
Vilje Bech er forfatter av Den norske vegankokeboken. Flere oppskrifter av Vilje

Fortsatt sulten?
Emneord for denne oppskriften:
Alle oppskrifter av samme type:


Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
I BUTIKKEN

 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.