Vegan ernæring: jod i et vegansk kosthold

Jod er et sporstoff som inngår i tyroideahormonene, som er svært viktig for energiomsetning, stoffskiftet og cellevekst.



Bakgrunn: Både mangel og overskudd av jod kan gi problemer med hormonene som lages av skjoldbruskkjertelen. Dette kan føre til over- eller undervekt, samt bl.a. problemer med å holde en normal kroppstemperatur. Samtidig som man bør ha en god kilde til jod i kosten bør man heller ikke spise for mye tangprodukter med et høyt innhold.

For lite jod hos barn kan gi dvergvekst og mental tilbakeståenhet. Hos gravide kan mangel påvirke fosteret og øke risiko for spontanabort, dødfødthet og misdannelse

Anbefalinger:
Barn: 50-150μg. Voksne: 150μg. Gravide: 175μg. Ammende: 200μg. (1)

Norsk Vegetarforening selger tilskuddet Veg1 som inneholder jod.

Spesielle hensyn for veganere:
I et konvensjonelt kosthold er meieriprodukter og sjømat de viktigste kildene til jod. Det er få kilder til jod for veganere, og derfor er det viktig å være bevisst på å inkludere disse i kostholdet. Gode kilder er sjøgrønnsaker, jodberiket salt og tilskudd.

Tabelleksempler:
 1 ts jodberiket salt = 35μg (2)
1 tablett blæretang (kelp) = 150μg (3)
 100 g Nori = 1200μg (4)
1 tablett Veg1 tilskudd = 150μg (5).

Et konkret eksempel:
1 teskjed jodberiket salt gir ca 23% av barns og 23% av voksnes daglige behov for jod.

Kilder:
1. Norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet. Helsedirektoratet 2005.
2. Jodberiket salt. Jozo.
3. Kelp 150mcg tabletter. Now Foods. 
4. Blue Dragon sushi nori.
5. Veg1 tabletter. The Vegan Society.


Denne teksten ble først publisert i 2006. Gjennomgått og revidert av Marte Bergseng i 2012.



NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

I FORUMET AKKURAT NÅ

Krishnas Cuisine
Rawganik - Rawfood og superfood
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.