Vegan ernæring: selen i et vegansk kosthold

Selen er et sporstoff som inngår i kroppens antioksidantforsvar. I tillegg er selen nødvendig for dannelsen av tyroideahormonet T3 (trijodotyronin). Gode kilder til selen er grove kornprodukter og nøtter.



Bakgrunn: Selen finnes i en rekke ulike proteiner som inngår i antioksidantforsvaret i kroppen. Det finnes en del  forskning som kan tyde på at selen kan ha en positiv effekt på risiko for ulike kreftsykdommer (1). I tillegg har en rekke observasjonelle studier sett en sammenheng mellom lave verdier av selen og hjerte- og karsykdom, men det er enda uvisst om dette er en reell sammenheng (2).

Personer med cøliaki eller som av andre årsaker unngår glutenholdige matvarer bør være ekstra påpasselige med inntaket av selenrike matvarer for å hindre mangel. Revmatikere kan ha et økt behov for selen

Anbefalt daglig inntak: Barn: 15-50 μg. Kvinner: 40 μg. Menn 50 μg. Ammende og gravide: 55  μg. (3)

Norsk Vegetarforening selger tilskuddet Veg1 som inneholder selen.

Spesielle hensyn for veganere:
Norsk jordsmonn er fattig på selen, og mengden selen i mel varierer fra år til år med hvor mye norsk mel blandes ut med importert korn (4). I takt med at Norge benytter seg mer og mer av egenprodusert korn har innholdet av selen i brødvarer sunket noe i forhold til tidligere.


Tabelleksempler:
 5 Paranøtter = 25 μg 2 skiver grovbrød = 5 μg
 5 Valnøtter = 4 μg 2 dl hirse = 2 μg
 20 g cashewnøtter = 6 μg 1,5 dl brun ris = 1 μg
 2 skiver fint brød = 3  μg 2 dl havregrøt = 1 μg (5)
 2 skiver mellomgrovt brød = 4 μg

Et konkret eksempel: 5 paranøtter gir 50% av barns, 62% av kvinners og 50% av menns daglige behov for selen.

Kilder:
1. Rayman MP. Selenium and human health. The Lancet 2012 Mar 31; 379: 1256-68.
2. Flores-Mateo G et al. Selenium and coronary heart disease: a meta-analysis. Am J Clin Nutr; 2006 Oct 84: 762-73. 
3. Norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet. Helsedirektoratet 2005.
4. The nutritional composition of norwegian white wheat flour. Mattilsynet 2008.
5. Matvaretabellen. Helsedirektoratet 2012.


Denne teksten ble først publisert i 2006. Gjennomgått og revidert av Marte Bergseng i 2012.



I BUTIKKEN

 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.