Dette bør alle veganere vite om vitamin B12


Et svært lavt inntak av B12 kan føre til anemi og skader på nervesystemet.


Den eneste pålitelige veganske kilden til B12 er mat som er beriket med B12 (slik som plantemelk, visse soyaprodukter og noen frokost-blandinger) og B12-supplement. Både i tilskudd, beriket mat og animalske produkter kommer vitamin B12 fra mikroorganismer.


De fleste veganere får i seg så mye B12 at de unngår blodmangel og skade på nervesystemet, men mange får ikke i seg nok til å minimalisere den potensielle faren for hjertesykdom og svangerskapskomplikasjoner.


For å få full nytte av et vegansk kosthold, bør veganere følge ett av disse rådene:

  • spise beriket mat to eller tre ganger om dagen for å få i seg minst tre mikrogram (µg eller mcg) B12 hver dag
  • ta et tilskudd med minst 10 mikrogram B12 hver dag
  • ta et ukentlig supplement med minst 2000 mikrogram B12.


Dersom du baserer inntaket av B12 på beriket mat så vær nøye med å lese etiketten slik at du er sikker på at du får i deg tilstrekkelig B12. Dersom for eksempel en beriket plantemelk inneholder 1 mikrogram B12 per porsjon, så vil et inntak av tre porsjoner per dag sikre tilstrekkelig inntak av vitamin B12. Andre opplever bruk av B12-supplementer som mer lettvint og rimelig.


Jo mer sjeldent du får i deg B12, jo mer B12 må du få i deg, siden B12 opptas best i små doser. Disse anbefalingene tar fullt ut hensyn til dette. Det er ikke skadelig å øke de anbefalte dosene, eller å kombinere mer enn én av mulighetene.


God informasjon styrker vegansk helse, så spre denne infoen videre til andre!


Dersom du ikke leser mer om B12 enn dette, så vet du allerede alt du trenger å vite. Dersom du ønsker videre informasjon, så finnes fortsettelsen av denne artikkelen på engelsk hos The Vegan Society. 


Denne oversikten ble sammenfattet av Stephen Walsh (som er styremedlem av UK Vegan Society) og andre medlemmer av The International Vegetarian Unions forskningsgruppe (IVU-SCI) i oktober 2001. Denne informasjonen kan spres videre, men kun i sin helhet. Oversettelsen er norsk er foretatt av Norsk Vegetarforening, noe som også må spesifiseres dersom du ønsker å gjengi denne oversettelsen.


Les også: Vegan ernæring - vitamin B12 i et vegansk kosthold




NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.