Å spise seg til en ren kropp lettvint og befriende

Ikke bare frisk som en fisk, men enda sunnere! Ingen flere morgener der man våkner opp utslitt og med dårlig ånde og hodepine. Ikke mer dårlig kroppslukt, forstoppelse, luft i magen, uren hud og fettete hår. Høres ikke alt dette appellerende ut?



(Denne teksten inngår i artikkelserien Sunn start, en liten guide for deg som vil spise litt sunnere som veganer eller vegetarianer.)

Faktum er at dersom du spiser riktig, så kan du oppnå en ren, tiltrekkende og ungdommelig kropp, bli mer tilstede i hverdagen og få bedre selvtillit. Hele kroppen din kan forynges, du kan roe ned aldringsprosessen og føle deg bedre hver eneste dag. Her er oppskriften:

De to grunnprinsippene
Det er to helt grunnleggende prinsipper for å kunne oppnå og vedlikeholde en ren kropp: 1. Daglig, iherdig trening. 2. Å følge et naturlig kosthold der alt du spiser kan fordøyes på en god måte.

La meg utdype dette andre punktet. Kroppen kan lagre slagg- og giftstoffer og usunt fett dersom man holder seg til konvensjonelt moderne kosthold. Ved å spise riktig vil kroppen av seg selv påbegynne avgiftningsprosessen, og den blir i stand til å takle sykdom på en helt ny måte. Mange mennesker - jeg er selv en av dem - har blitt fri for alvorlige sykdommer ved å følge disse helsefremmende retningslinjene for et sunt kosthold:

Rens kroppen med rent vann
Kroppen din består av ca. 70% vann. På samme måte som all annen væske, kan også dette bli urent og forurenset. Det må derfor kontinuerlig erstattes med friskt vann som hjelper til med å trekke urenhetene ut av kroppen. Min egen erfaring tilsier at det absolutt beste er å destillere vannet, men et godt vannfilter gjør også en bra jobb. Unngå for surt vann i den grad du kan. Drikk massevis av vann om morgenen før du spiser. Drikk også mellom måltidene, men la det helst gå en time etter at du spiser før du drikker.

Gjør rent med citrusfrukt og juice
Citrusfrukter, og da helst økologiske, er det beste og mest naturlige middelet for å rense og vedlikeholde en sunn kropp. Syrene i citrusfrukt virker naturlig rensende, og passer ypperlig for å rense kroppen for plakk, slim og andre urenheter. Citrus etterlater heller ikke noen giftstoffer i kroppen. Forsøk som sagt å få tak i økologiske citrusfrukter, og ikke bruk for mye av svært sure sitroner.

Aktivitet før man spiser gjør underverker
Før man inntar næring bør man være fysisk aktiv, slik at virkelig føler seg sulten. Dette gjelder til og med dersom man våkner opp og føler seg sulten. Trening og fysisk aktivitet skaper liv i fordøyelsessystemet, og tilfører oksygen i blodet.

Spis frukt eller fruktjuice til frokost
Det er først og fremst om morgenen at kroppen vår kvitter seg med giftstoffer, og ved å spise frukt på denne tiden forstyrrer du ikke denne renselsesprosessen. Dersom du spiser tyngre mat på denne tiden utsettes automatisk renselsesprosessen, og isteden øker lageret av urenheter.

Spis salat en eller to ganger om dagen
Salat er en viktig kilde til mineraler og fiber. Mineraler er et av områdene innen ernæring det snakkes lite om, og på dette området er salat en nyttig næringskilde.

Vær obs på hvordan du setter sammen måltidene
Det er faktisk svært viktig at man setter sammen ulike ingredienser på en slik måte at fordøyelsen får gå sin gang, noe som gir en ren og frisk kropp. Ved å bare gafle i seg alt mulig får man lett forstoppelse, noe som innebærer at maten nærmest råtner i tarmsystemet. Dette kan føre til at man føler seg uopplagt, og til at kroppen ikke får skilt ut urenheter like enkelt.

Det aller enkleste for fordøyelsen er å bare spise en eller noen få ingredienser på en og samme tid. Her er de to grunnreglene for sammensetning av måltider: 1. Spis bare frukt på tom mage, altså minst tre timer etter et annet måltid. Kombiner heller ikke frukt med andre matvarer enn bladgrønnsaker. 2. Unngå å kombinere fete og proteinholdige matvarer med stivelsesholdige matvarer i for stor grad.

Ikke få i deg for mye fett eller proteiner
Kroppen vår kan kun fordøye små mengder proteinholdig mat om gangen, og vi trenger relativt lite protein dersom vi ikke driver med svært intensiv trening. Ingen andre matvarer forstyrrer fordøyelsessystemet eller skaper like mye urenhet i kroppen som dårlig fordøyet protein. Proteinholdig mat fordøyes lettest når man er ordentlig sulten.

Spis levende, økologisk mat rik på enzymer
Kroppen din er levende, og den fungerer best når den spiser det den er best tilpasset: levende mat. For å kunne fordøye maten ordentlig, er kroppen avhengig av enzymer. Varmebehandling forringer eller ødelegger både enzymer og mange næringsstoffer, og derfor er varmebehandlet mat vanskeligere fordøyelig. Dette forårsaker urenheter - både av alvorlig og mindre alvorlig grad - som kan opphopes i kroppen.

Unngå helkokte måltider
Når du spiser mat som er varmebehandlet bør du alltid spise ukokt, levende mat ved siden av. Det beste er å spise minst like mye, eller mer levende mat enn varmebehandlet mat.

Tygg, tygg og tygg!
Mat er ikke noe man bare bør "hive innpå." Det å tygge maten godt før man svelger er utrolig nyttig for god fordøyelse.

Sitt og pust rolig
Det er lett å glemme at man bør være i ro når man spiser. Da puster man også best - og faktisk er det å få i seg rikelig med oksygen nødvendig for at kroppen skal kunne dra full nytte av maten.

Fordel måltidene utover dagen
Gi kroppen tid til å virkelig fordøye maten og til å oppta næringsstoffene den inneholder. Unngå å småspise hele tiden, og hold deg heller til måltidene.

Ikke spis rett før du skal sove
Faktisk er det vanskelig for kroppen å fordøye mat når man sover. Man bør der- for unngå å spise to timer før man skal legge seg. Det å spise om natten fører til urenhet i kroppen, noe man gjerne merker morgenen etterpå.

Ikke bruk mat som et rusmiddel
"Det er farlig å spise," spøkte en av mine venner som bare spiser levende mat. Poenget hans er at man belaster kroppen dersom man spiser når man egentlig ikke er sulten, eller dersom man hiver i seg store lass med mat. Det å spise for mye om gangen er aldri bra, uansett om man bare spiser sunn mat. Hold deg til sunne matvarer og måltider av en fornuftig størrelse - dette er middelet for å oppnå og vedlikeholde en sunn kropp! 

Denne artikkelen er skrevet av D. Klein. Den er oversatt og gjengitt med tillattelse.

Sunn start er en samling artikler med konkrete råd og nyttig inspirasjon for deg som vil spise litt sunnere som veganer eller vegetarianer. 




Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.