Helse - mer enn bare kosthold!

Føler du deg fysisk, sjelelig eller følelsesmessig utslitt? Har du mistet noe av livsgnisten, eller er livet rett og slett litt for komplisert? Da er tiden inne for å vende tilbake til de enkle tingene!



(Denne teksten inngår i artikkelserien Sunn start, en liten guide for deg som vil spise litt sunnere som veganer eller vegetarianer.)

Et sunt kosthold og en joggetur i nabolaget er ikke alt som skal til for å oppnå god helse. Vi må også ha en indre ro og føle at vi fokuserer på, og er forbundet med det vi driver med. Ikke minst må vi føle at vi har overskudd og glede.

Det er lett å glemme at vi faktisk kan forandre på livene våre til det bedre akkurat når vi selv vil. Og er det ikke egentlig det vi alle sammen ønsker oss - å få mest mulig ut av livet på flest mulig områder? Det er nettopp det å foreta positive valg (som skaper en forbindelse mellom kropp, sinn og sjel) som er hovedtrekket ved en balansert livsstil - der du selv tar kontrollen. Det er det beste med de prinsippene jeg skal skrive om i denne artikkelen - de kan gjøre deg både sunnere og gladere enn noensinne!

Slik kan du oppnå balanse i ditt eget liv:

1. Trening.
Kom frem til et allsidig treningsprogram som både innebærer styrke- og utholdenhetstrening, samt tøying. Gjør dette til noe du virkelig prioriterer, og hold fast ved det!

God helse er helt grunnleggende for å kunne glede seg over livet - det er noe som gir oss tilgang på mental og fysisk styrke som vi kanskje ikke engang visste vi hadde. I tillegg gir trening deg en positiv livsinnstilling som du vil ha nytte av hver bidige dag. Ingenting gir deg bedre helse eller mer overskudd enn det å trene jevnlig.

Med alderen forsvinner muskel- og benmasse, og vi mister noe av vår tidligere styrke og overskudd. Dette kan altså motvirkes med trening og sunn, levende mat. Styrk, bøy og tøy!

2. Ha litt tid for deg selv hver dag.
Gled deg i ditt eget selskap! Ved å tilbringe litt tid alene - gjerne utendørs - får du tid til å puste ut, og hverdagsmaset faller til ro. Da finner man lettere tilbake til livsgnisten. Å sitte helt i ro et kvarter hver dag er ofte alt som skal til før du gjenvinner noe av balansen.

3. Sett ord på følelsene dine.
Man kan bli utrolig svekket dersom man undertrykker sorg eller sinne, spesielt dersom det blir en vane. Det er viktig å bli seg bevisst slike innestengte, ubehagelige følelser. Forskning har vist at mennesker som ikke uttrykker følelsene sine lettere blir syke, at de trenger lenger tid før de blir friske, og at de har kortere livsløp enn mennesker som uttrykker det de føler. Negative følelser som ikke blir uttrykt vokser i stryke av seg selv, og til slutt kan man vende sinnet og sorgen mot seg selv, noe som kan føre til depresjon og redsel.

Prøv å se hvordan sorg og sinne påvirker holdningene dine. Det at du føler deg nedstemt betyr ikke at du ikke kan komme deg videre. Vi står fritt til å fokusere på de tankene vi selv vil, og selv om livet av og til er vanskelig så kan vi allikevel nå dit vi vil.  

4. Ro ned tempoet.
Finn glede i de enkle tingene. Pust med hele magen, bli mer var for dine omgivelser, gled deg over venner - og sammen med dem! Fortell dine nærmeste at du er glad i dem, og ikke glem å le når du kan.

5. Gi humoren spillerom.
Det å ikke være forknytt av sine egne følelser, samt å kunne le hjertelig, kan stimulere immunsystemet. Ikke ta livet alt for seriøst. Ha en lekende innstilling til livet ditt, og vær mer opptatt av det du selv syns er viktig, enn hvordan andre oppfatter deg.

6. Bli mer takknemlig.
Vær takknemlig for alt det du opplever - alt det du ser og sanser, den gode maten du spiser, og selve følelsen av å leve. En slik positiv innstilling gir opphav til glede og sjelsro. Dessuten blir man mer takknemlig, og man får mer ut av det man opplever.

7. Småspis!
Det å spise hyppige, små måltider er bra både for å styrke musklene og for å gå ned i vekt. Det er også en enkel metode for å redusere kolesterolnivået. En undersøkelse i British Medical Journal med over 14000 godt voksne deltakere viste at de som spiste fem til seks ganger daglig i snitt hadde det laveste nivået av såkalt dårlig kolesterol, mens de som kun spiste én til to ganger daglig hadde det høyeste nivået.

8. Husk de barnlige gledene.
Barn vet virkelig hvordan livet skal leves! Vær føyelig, lær å tilgi, og gi alltid spontaniteten spillerom. Vær mindre kritisk og dømmende, og la barnet i deg få slippe løs en gang iblant.

9. Lev her og nå.
Ikke la opplevelsen av øyeblikket være overskygget av fortiden. På samme måte er det heller ikke noen vits i å være for opphengt i hva morgendagen vil bringe. Så lenge man er for lite fokusert på det som skjer i øyeblikket, blir det også lett til at man aldri lever fullt ut.

10. Gi sinnet påfyll.
For å holde seg sunn, må også sinn og sjel ha det godt. På mange måter er det sjelen som har det verst i det moderne samfunnet. Lav selvtillit og en følelse av ensomhet, isolasjon og fremmedgjøring er svært utbredt. Mange av dem som lider under indre kvaler bruker enten mat, rusmidler, koffein, alkohol, sex eller overtidsarbeid som hjelpemidler for å komme seg gjennom livet, og for å dekke over en underliggende smertefølelse.

Enkle grep slik som å puste dypt, å strekke og tøye med jevne mellomrom, samt å sitte i ro, eventuelt kombinert med meditasjon, gir en økt følelse av velvære. Da virker også trening, et sunt kosthold og andre positive valg mer gledesbetont, og mindre som et ork man må slite seg gjennom.

Et sunt kosthold virker ikke av seg selv. Kombinert med trening fungerer det bedre. Men når trening og kosthold i tillegg forenes med noen av de prinsippene jeg har skrevet om i denne artikkelen slik som takknemlighet, tilstedeværelse og så videre, får man en uslåelig kombinasjon som sikrer rett balanse. Da blir også livet mer lystbetont og morsomt.

Denne artikkelen er skrevet av S. Smith, som er/var trener ved UCLA. Den er oversatt og gjengitt med tillattelse.

Sunn start er en samling artikler med konkrete råd og nyttig inspirasjon for deg som vil spise litt sunnere som veganer eller vegetarianer.




Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.