Frukt: den mest misforståtte maten

Er frukt snacks, dessert, et fullverdig måltid, eller noe man egentlig burde styre unna?



(Denne teksten inngår i artikkelserien Sunn start, en liten guide for deg som vil spise litt sunnere som veganer eller vegetarianer.)

Vi mennesker har alltid spist frukt. Frukt har altså en lang og edel forhistorie. Tradisjonelt har frukt blitt ansett som noe sunt, altså som helsekost. I all hovedsak er dette også tilfellet i dag. Det gamle uttrykket "an apple a day keeps the doctor away" har i det siste til og med blitt erstattet med utrykket "fem om dagen," noe som viser at fordelene ved å spise frukt har blitt enda mer anerkjent enn tidligere. Både myndighetene, ernæringsfysiologer og ulike heseorganisasjoner anbefaler at vi spiser mer frukt.

Allikevel finnes det altså noen som forsøker å unngå frukt, og som mener at man i stedet burde holde seg til grønnsaker og andre matvarer. Hvor kommer denne holdningen fra?

Det siste jeg spiste, var frukt
Enkelte sier gjerne at de forsøker å unngå frukt, siden frukt angivelig gjør dem dårlige i magen. Når jeg spør dem om hvordan de kan være så sikre på akkurat dette, svarer de gjerne at det er såre enkelt: "Jeg forsøkte meg på det der med å spise frukt tidlig om morgenen, og så ble jeg uggen i magen." Da svarer jeg at maten de spiste forrige kveld sannsynligvis fortsatt ikke er ferdig fordøyd, og at det stemmer at man kan føle seg uvel om man heller på med appelsinjuice eller frukt på toppen av et ufordøyd måltid. Det er altså ikke frukt som i seg selv fører til at man blir uggen i magen, eller som fører til forstoppelse. Jeg anbefaler derfor at man venter til magen er tom før man spiser frukt, noe som gir mye bedre resultater.

Jeg blir så sulten når jeg bare spiser frukt
En annen vanlig innvending mot det å spise frukt, er at den metthetsfølelsen man får av å spise frukt ikke varer lenge nok. "Etter å ha spist frukt om morgenen følte jeg meg skrubbsulten en time etterpå," kan folk si. Også dette høres i utgangspunktet fornuftig ut. Men når jeg så spør mer inngående om hva slags frukt de spiste om morgenen, svarer de gjerne "en appelsin," "noen druer," "en banan" eller liknende.

For de aller fleste er frokost et av dagens større måltider, og en vanlig frokost kan gjerne være på oppmot 700 kalorier. Til sammenlikning inneholder en enkelt frukt gjerne en tiendel så mange kalorier. Dersom man bare spiser en frukt eller to til frokost, får man altså bare i seg 10-20% av det kaloriinntaket man er vant til. Da er det heller ikke så rart om man føler seg sulten eller tom for energi. Selv dersom målet er å gå ned i vekt vil et slikt måltid være for lite mettende, i tillegg til at det er utilstrekkelig rent ernæringsmessig.

Når jeg forklarer at frukt er det mest kalorifattige man kan spise bortsett fra grønnsaker, og at man derfor må spise mer enn et par frukter for å få i seg nok kalorier, virker det som et lys går opp for de fleste. Men så mister de gnisten igjen: "Ja, men hvor mye frukt kan man spise på en gang da? Prøver du å si at man må spise mer enn et par bananer om gangen?" "Ja," svarer jeg. Vi kan venne oss til å spi    se større fruktmåltider, og det kan gjøres med stort velbehag. Dette kan for eksempel innebære at man spiser mellom fem og ti frukter i ett og samme måltid - noen spiser til og med enda mer, og det med stor glede.  

Det er tre ulike faktorer som avgjør om man føler seg mett, og som man må ta med i beregningen dersom man spiser et rent fruktmåltid. De fleste husker sikkert hvordan man som liten fikk høre at "du må ikke spise søtsaker før middag, for da mister du matlysten." Selv om foreldrene advarte mot å spise søtsaker, så gjelder det samme prinsippet også for frukt. Selv en liten økning i blodsukkernivået gir en metthetsfølelse, og det er akkurat det som skjer når man spiser frukt: blodsukkernivået økes, og dette er en av årsakene til at det er så behagelig å spise frukt. Samtidig er dette også grunnen til at folk kan innbilde seg at det holder å bare spise en liten frukt eller to, selv om det altså gir relativt lite kalorier.  

En annen grunn til at man blir så tilfreds av å spise frukt, er at frukt er rikt på mange viktige næringsstoffer. Dessuten er det svært enkelt for kroppen å dra nytte av de næringsstoffene som finnes i frukt, siden det er enklere å fordøye frukt enn annen mat. Blant de stoffene i frukt som kan tas opp umiddelbart finner vi vann, sukker, vitaminer, mineraler og andre sporstoffer. Dessuten er fiberet i frukt mykt og lettfordøyelig. Frukt er derfor skånsomt mot fordøyelsessystemet, samtidig som den gjør det relativt enkelt for kroppen å gjøre nytte av de næringsstoffene de ulike fruktene inneholder. Sammenlagt gjør alt dette frukt til noe av det mest tilfredsstillende man kan spise.  

Til slutt er det viktig å nevne at metthetsfølelse er direkte forbundet med den mengden mat vi spiser. For å føle seg mett må man også spise rikelig. Faktisk kan den mengden essensielle næringsstoffer kroppen trenger, presses sammen i pilleform eller i noen få, konsentrerte munnfuller. Men selv om et slikt måltid skulle vært ernæringsmessig fullverdig, så har forskning vist at folk rett og slett ikke føler seg tilfreds med ekstremt små og konsentrerte måltider.  

På grunn av sitt svært lave kaloriinnhold gir frukt oss muligheten til å glede oss over store mengder mat uten et for høyt kaloriinntak. Dette er også årsaken til at noen av dem som er vant til en diett med lite karbohydrater og mye fett i begynnelsen er skeptisk til fruktmåltider. De innbiller seg kanskje at "magen min har ikke plass til all den frukten," men med litt tålmodighet oppdager man fort hvordan rikelig med frukt både gir en følelse av velbehag og en forbedret helse.  

Frukt - det ideelle måltidet?
Det å venne seg til å spise mer frukt krever altså litt kunnskap og erfaring. Man må selv finne frem til hvilke mengder som kreves for at man skal føle seg ordentlig mett frem til neste måltid. I tillegg trenger man kanskje å lære å omstille seg rent mentalt i forhold til dette med størrelsen på et måltid. Men når disse brikkene har falt på plass, blir man da også i stand til å fullt ut oppleve både gleden og helsegevinsten et fruktmåltid kan gi. Frukt er en fantastisk kilde til næring, og alle som ønsker seg bedre helse bør gjøre frukt til en viktigere del av kostholdet - bare husk å ikke kombinere frukt med annen mat på feil måte, slik som skissert i denne artikkelen..

Denne artikkelen er skrevet av D. Klein. Den er oversatt og gjengitt med tillattelse.

Sunn start er en samling artikler med konkrete råd og nyttig inspirasjon for deg som vil spise litt sunnere som veganer eller vegetarianer.




Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
NORSKE VEGGISERSe flere >

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

 
Krishnas Cuisine
 
Alt innhold © Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.