Hjem
Vegetar
Vegan
Mat
Produkter
Lokalt
Helse
Forum
Blogg
Nyheter
Butikk
Blad
Raw
Om oss
Kurs
Medlem?
Forumforside | Siste 20 innlegg | Veganforumet | Lokalforum | Aktuelle debatter! | Hvorfor registrere seg | Hjelp? | Forumreglene | Vis hva du spiser!

23. May 2013 at 18:34

Welcome, Guest. Please Login or Register
Norsk Vegetarforum - for vegetarianere, veganere og alle interesserte

HomeHelpSearchLoginRegister  

Norsk Vegetarforum › Hovedkategorier › Oppskrifter › Havre-oppskrifter!
(Moderator: Veg)
‹ Previous Topic | Next Topic ›
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
Havre-oppskrifter! (Read 770 times)
06. Jun 2012 at 20:03

Karin   Offline

veganer
Bak deg

Hei, jeg har merket at å spise havre reduserer angsten min (fint hvis du kommer med mer matforslag mot angst). Derfor lurte jeg på om det er noen kjekke oppskrifter hvor det er inkludert mye havre i? Spør fordi jeg har kjøpt havrebrød hvor andelen havre var minst ut fra hvetemel, sammalt mel osv...

OG - Hva heter havre på engelsk? Må jo google engelske oppskrifter og.

Keep smiling and one day life will get tired of upsetting you.
Back to top 
IP Logged

Reply #1 - 07. Jun 2012 at 07:34

HeidiL   Offline

vegetarianer
Fredrikstad

Den beste måten å få i seg havre på er vel å spise havregryn i stedet for frokostblanding. Jeg tror ikke du vil få i deg nok bare gjennom brød. Du får jo også kjøpt havremelk som du da kan helle over havregryna og da får du jo i deg en del.

Men angst er jo noe som kanskje krever mere hjelp enn det havren kan gi deg? Men som et tilskudd til annen behandling vil riktig kost være aldeles utmerket.
Andre matsorter som kan øke serotoninnivået i kroppen er også banan, hasselnøtter, linser, flere sorter bønner og kikerter, solsikkefrø og for ikke å glemme tilskudd av omega fettsyrer. Udos Choice er et veldig godt vegetabilsk tilskudd. Litt dyrt på helsekost, men kan kjøpes veldig rimelig fra iherb.com

Jeg har ikke oppskrifter med mye havre til deg dessverre. Men jeg bruker ofte havre som bindemiddel når jeg lager burgere eller grønnsakskaker.

Jeg bestilte en pølse til. Gaten lå tom og øde på begge sider. Jeg kaldsvettet nå. Kom til å tenke på hva en pølse faktisk var for noe. Et dødt dyr malt til mos, og tilsatt allverdens kjemikalier.
Back to top 
IP Logged

Reply #2 - 08. Jun 2012 at 11:02

vegfam   Offline

vegetarianer

Havrebrød inneholder en begrenset andel havre, siden havre ikke har "bakeevne" - bakeevnen er knyttet til gluteninnholdet i kornslaget (gluten binder væske, og gjør deigen smidig). Havre inneholder ikke gluten.

Havregryn er jo supert, og det fins f.eks havreknekkebrød å få kjøpt (eller prøv å bake dine egne, hjemmelagde knekkebrød er snadder - og da kan du jo putte i knekkebrødet det du har lyst til av korn og frø). Smiley

Havre heter oat på engelsk.

http://vegetarfamilien.blogspot.com/ - en matblogg
Back to top 
IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic Print
‹ Previous Topic | Next Topic ›

Tweet
  « Home ‹ Board Top of this page

Norsk Vegetarforum » Powered by YaBB 2.5 AE!
YaBB Forum Software © 2000-2010. All Rights Reserved.

Valid RSS Valid XHTML Valid CSS Powered by Perl Source Forge
VEG-VEG.NO: SISTE

Rawganik - Rawfood og superfood
NYE BLOGGINNLEGG

Krishnas Cuisine
I PRODUKTGUIDEN

NYE LOKALGUIDER

SIST KOMMENTERT

Hvorfor registrere seg

Hjelp/brukerstøtte?

Aktuelle debatter!

Her er forumreglene