Hjem
Vegetar
Vegan
Mat
Produkter
Lokalt
Helse
Forum
Blogg
Nyheter
Butikk
Blad
Raw
Om oss
Kurs
Medlem?
Forumforside
|
Siste 20 innlegg
|
Veganforumet
|
Lokalforum
|
Aktuelle debatter!
|
Hvorfor registrere seg
|
Hjelp?
|
Forumreglene
|
Vis hva du spiser!
19. Jun 2013 at 01:45
Welcome, Guest. Please
Login
or
Register
Home
Help
Search
Login
Register
Norsk Vegetarforum
›
Hovedkategorier
›
Nybegynner: spørsmål og info
› Hva gjør at du kuttet kjøttet?
(Moderators: Thomas, otto, Ylajali)
‹
Previous Topic
|
Next Topic
›
Pages:
1
2
3
...
5
Hva gjør at du kuttet kjøttet? (Read 8865 times)
26. Oct 2007 at 00:02
Martes
veganer
Bergen
Hva gjør at nettopp du kuttet kjøttet?
Back to top
IP Logged
Reply #1 -
26. Oct 2007 at 00:48
Nikolai Torp Dragnes
Ex Member
Var ingen grunn, ble bare til at jeg gradvis ikke gadd å kjøpe kjøtt. Til slutt ble jeg bevisst på at det var pga. følelsene mine i forhold til dyr.
Back to top
IP Logged
Reply #2 -
26. Oct 2007 at 10:00
Tabris
Jeg kuttet kjøttet gradvis - først kylling og kalkun, så gris og til slutt alle kjøttyper fra industrien. Jeg gjorde det hovedsaklig pga hensyn til dyrevelferd. Nå er også helse og spesielt miljø noen av grunnene i tillegg.
Min miljøblog
www.bevisst.net
- artikler, lenker, oppskrifter og praktiske tips&&&&
"You must be the change you want to see in the world" Mahatma Gandhi
Back to top
IP Logged
Reply #3 -
26. Oct 2007 at 12:52
vegmamma
vegetarianer
Har alltid likt dyr levende... Etterhvert fant jeg ut at jeg likegodt kunne la vær å bidra til dyredrapene ved å la vær å spise kjøtt og bestemte meg for å kutte kjøttet. Har ikke angret et sekund
Hovedsaklig: har ikke behov for å spise kjøtt og ser derfor ingen grunn til å gjøre det (hvis ikke en da er av typen som synes det er greit å drepe for at en selv skal få det en vil ha -men ikke trenger-, noe de fleste mennesker er dessverre)
Back to top
IP Logged
Reply #4 -
27. Oct 2007 at 01:55
Tuddelum
Helt siden jeg var liten har jeg hatt dårlig samvittighet for å spise kjøtt.
Husker godt typiske søndagsmiddager da jeg var yngre. Jeg og søsteren min satt ofte å mumlet "stakkars gris og sau". Da fikk vi alltid beskjed om å være stille, at det ikke gikk an å tenke sånn og andre dyr spiser jo hverandre.
Jeg har egentlig alltid vært glad i smaken av kjøtt, men samtidig har jeg alltid tygd det med en bitter ettersmak - jeg har siden jeg var rundt 10 år vært utmerket klar over hvordan produksjonsdyra vi spiser har levd og blitt slaktet, og jeg har aldri følt meg komfortabel med å kjøpe kjøttprodukter på butikken.
I juni bestemte jeg meg endelig for at nok var nok, og ble vegetarianer.
Back to top
IP Logged
Reply #5 -
28. Oct 2007 at 12:06
Tom
Det å bli vegetarianer er noe jeg har tenkt på veldig lenge. Men det var rett og slett ikke så aktuelt mens jeg bodde med foreldrene mine. Mange i familien min jakter, og besteforeldrene mine drev gård. Moren min er derfor vokst opp med tanken om at dyr må slaktes for at vi skal spise dem, og synes det er helt greit, selv om hun i utgangspunktet er veldig glad i dyr. Det var derfor ikke helt enkelt å komme ut av... spiskammerset da jeg flyttet ut:-) Det tok ganske lang tid før foreldrene mine vente seg til tanken på at jeg ikke kom til å spise kjøtt mer.
Men spørsmålet var vel egentlig HVORFOR jeg bestemte meg for å kutte ut kjøttet. Det var mye fordi jeg ikke liker tanken på å tygge og svelge noe som har gått rundt og hatt følelser noen dager tidligere. Miljø spiller også en stor rolle. Helse er er veldig fin bonus.
Tom
Back to top
IP Logged
Reply #6 -
28. Oct 2007 at 21:20
My
veganer
Skien
Jeg kuttet ut alt kjøtt og ble vegetarianer sånn plutselig over natta - da jeg var elleve år. Vi skulles spise middag, koteletter husker jeg - jeg spist en bit, og så var det stopp, "jeg vil ikke spise kjøtt mer" sa jeg. Jeg husker ikke helt hvorfor det skjedde akkurat da faktisk. Men jeg har alltid vært glad i dyr, og den sommeren hadde jeg vært på bondegårdsferie - sånn som 4H arrangerer. Og fikk et nært forhold til alle de dyrene jeg vanligvis spiste, det føltes rart og ekkelt og spise de etterpå da. Så det var nok den utløsende faktoren.
keep the faith
Back to top
IP Logged
Reply #7 -
29. Oct 2007 at 15:55
vicci
Jeg var skikkelig anti-veggis da jeg var liten. Spiste mye kjøtt, også rått, gjorde narr av veggiser gjorde jeg også.
Men etterhvert som jeg ble tenåring ble det mer klart for meg var kjøtt var. Vendepunktet var en gang jeg spiste biff, og idet jeg stakk inn gaffelen, så sprutet det blod på meg
Da skjønte jeg hva kjøtt var. Etter det kuttet jeg først ut lam, fordi de var søte. Kylling har jeg aldri likt smaken på, heldigvis. Så tok det en stund, så kuttet jeg ut kjøttet, men først i 2003 kuttet jeg ut fisken.
*vicci*
Back to top
IP Logged
Reply #8 -
30. Oct 2007 at 14:36
tineline
Oslo
Jeg har en søster som alltid har grått når hun har sett ihjeltråkkede meitemarker (ja, med ekte tårer i øynene), og hun har nok påvirket meg svært. Jeg spiste svært lite kjøtt og fisk fra jeg var rundt 21-22 år. Vendepunktet kom imidlertid da jeg begynte mine arkeologstudier og begynte å lese om jeger-sanker-samfunn og overgangen til jordbruk. Jeg syns det var så urettferdig at mennesket plutselig bare "tok" dyrene og gjorde dem til sine, og derfra var veien kort til fullvegetarianisme. Jeg har aldri vært en som koser med dyr, og er redd ganske mange av dem. Det betyr ikke at jeg ikke respekterer dem som unike individer akkurat som oss. Det hjelper at jeg er totalt darwinist og ikke sett mennesket over dyr (det er det vel knapt noen her inne som gjør).
Back to top
IP Logged
Reply #9 -
31. Oct 2007 at 08:39
Miriam
vegetarianer
Trondheim
Har alltid vært glad i dyr, og jeg har prøvd mange ganger da jeg var mindre å bli vegitarianer.
Kutta ut kyllingen 1. januar, meninga var at jeg skulle kutte ut det i et år først, men etter vært som jeg fikk mer kunnskap om hvordan dyr i Norgehar det slutta jeg helt
1. Juni kutta jeg ut alt og har det egentlig ganske bra, tror eneste problemet er den linfrøoljen, må ha brødskive med nugatti for å få det ned
The next evolutionary step for humankind is to move from human to kind.
Back to top
IP Logged
Reply #10 -
27. Nov 2007 at 23:38
vicci
Det jeg misliker mest ved et kjøttholdig kosthold er vel ikke kjøttet i seg selv, men det at man må drepe for å spise. Og det på brutalt vis.
*vicci*
Back to top
IP Logged
Reply #11 -
27. Nov 2007 at 23:52
ragga
Jeg sluttet hovedsaklig med kjøtt på grunn av min elsk for dyr
Det er ikke bare det faktum at et uskyldig dyr blir drept, for det kan jo skje på en nogelunde humansk måte. (ikke det at jeg på noen måte synest det er bra å drepe dyr) Men dagens kjøttindustri er grusom, og har virkelig ingen respekt for dyrene. Og en dag spurte jeg meg selv: Hvorfor skal je gspise kjøtt og ofre mange dyreliv når jeg kan greie meg uten?
Back to top
IP Logged
Reply #12 -
28. Nov 2007 at 18:48
sofie
Smaken av kjøtt er ikke verdt å drepe for.
Jeg tror at det er krydderet som gjør at mennesker orker å spise kjøtt.
En dag skulle jeg lage spaghetti med kjøttsaus til middag, og kjøpte kjøttdeig på butikken.
Det smakte motbydelig, og jeg fant frem emballasjen og leste at det var ukrydret kjøttdeig.
Så ved en tilfeldighet fikk jeg kjenne at kjøtt i seg selv smaker helt forferdelig.
Det var veldig kjekt å huske på i begynnelsen, at god matlukt ikke har noenting med kjøtt å gjøre, men bare skyldes kokkens krydderferdigheter.
Da jeg senere leste om vegetarisk kosthold og bestemte at dette klarer jeg, kunne jeg endelig gi slipp på mine naive forestillinger om kuer som ligger og koser seg under et tre på en grønn eng, og høner som hopper rundt i skogen og kommer hjem for å spise og legge (ubefruktede) egg...
Det er så mye man ikke tillater seg å vite når man tror at man må spise kjøtt for å overleve.
Jeg synes det industrielle dyreholdet er ille, og det var en av hovedgrunnene til at jeg ville spise vegetarisk og mer vegansk.
Nå kan jeg endelig reflektere over menneskenes forhold til andre arter, fordi jeg ikke lenger er avhengig av at det forholdet består.
Resultatet er at jeg finner det ulogisk og vanskelig å forsvare at mennesket skal eie andre skapninger og gjøre hva de vil med dem.
Miljøvern og bedre helse er også viktige grunner til at jeg er vegetarianer.
«
Last Edit: 28. Nov 2007 at 20:28 by sofie
»
Back to top
IP Logged
Reply #13 -
23. Mar 2008 at 17:18
sol-bare
gikk gradvis over til vegetarkost, det siste jeg kuttet ut var fisken
Back to top
IP Logged
Reply #14 -
29. Mar 2008 at 21:42
edorf
Kuttet ut kjøtt pga. alt griseriet i kjøttindustrien med alle slags basselusker etc. det er vel samme griseriet i fiskeindustrien etter det som kommer frem i media. Maten smaker faktisk bedre uten kjøtt synes jeg.
Back to top
IP Logged
Pages:
1
2
3
...
5
‹
Previous Topic
|
Next Topic