Hjem
Vegetar
Vegan
Mat
Produkter
Lokalt
Helse
Forum
Blogg
Nyheter
Butikk
Blad
Raw
Om oss
Kurs
Medlem?
Forumforside | Siste 20 innlegg | Veganforumet | Lokalforum | Aktuelle debatter! | Hvorfor registrere seg | Hjelp? | Forumreglene | Vis hva du spiser!

23. May 2013 at 01:53

Welcome, Guest. Please Login or Register
Norsk Vegetarforum - for vegetarianere, veganere og alle interesserte

HomeHelpSearchLoginRegister  

Norsk Vegetarforum › Norsk Veganforum › I overgangsfasen / fersk veganer › Hvorfor ikke ull?
(Moderator: Thomas)
‹ Previous Topic | Next Topic ›
Pages: 1 2 3 
Send Topic Print
Hvorfor ikke ull? (Read 7114 times)
Reply #30 - 21. Dec 2008 at 23:18

Caya   Offline

veganer
Oslo

Villsau har jo ikke behov for at vi mennesker skal komme og klippe dem. De mister den tykke pelsen når det blir varmt.

Hele poenget med å avle på sau (og andre landbruksdyr) er å tjene penger på dem. Mye ull = mer penger i kassa. Det beste for sauen hadde vært om vi ikke avlet på dem i det hele tatt, og bare la villsau være villsau og ikke videreføre den domestiserte sauen avlet frem for å gi mennesker profitt.

Besøk gjerne bloggen min: http://cogitatioblogg.com/
Back to top 
IP Logged

Reply #31 - 24. Jan 2011 at 21:48

LillaFrenger   Offline

ikke veggis ennå
Alta/Hammerfest

Søren! Her var det mye jeg ikke hadde tenkt på... Prøvde å se den videoen, men måte lukke vinduet etter ikke mange sekundene. Æsj, da.. Jeg som var kommet så godt i gang med strikkinga av den nye gensern min. Vet tilfeldigvis at den genseren jeg har på meg nå (mitt yndlignsplagg i hele verden( er strikket av økologsk allpakka garn.. Tror jeg har litt research å gjøre!

Back to top 
IP Logged

Reply #32 - 21. Jul 2011 at 13:04

Tea   Offline

vegetarianer

interessant tråd og tema. I forhold hvor man vil være veganer men også miljøvnnlig og fokusere på gjenbruk kommer jo spørsmålet om feks brukte ullplagg på loppemarked. Da igjen viser man jo på en måte at ull er greit. (jeg skal lete etter en tråd spesifikt om dette, synes jeg har sett det)
Men angående strikking: Aktuelt er vel også at mye, mye rødt akrylgarn ikke er vegan fordi det er farget med
lus
?  Embarrassed Gjelder det da også rosa og lilla?  Shocked
Evt noen som har tips til 100% vegansk rosa og lilla garn?  Cheesy

Back to top 
IP Logged

Reply #33 - 10. May 2012 at 12:02

Yvonne   Offline

holder på å bli vegan
Bergen

Ull burde egentlig ikke være et problem, men kjenner jeg oss mennesker rett så skal vi gjøre det til et problem ved å ikke behandle dyrene bra underveis.

Personlig hadde jeg ikke hatt noe imot om jeg var varm og noen klippet meg. Tror det kommer veldig an på hvordan det gjøres, men jeg stoler ikke på at mennesker gjør det skikkelig. Hvis jeg kommer over en dyrevennlig ull så kunne jeg fint gått med den. Ellers? Nei takk.

Back to top 
IP Logged

Reply #34 - 15. May 2012 at 13:35

Karin   Offline

veganer
Bak deg

Sauer i Norge blir avla opp til å ha mer enn nok med ull, og de klippes bare i de kalde månedene. Derfor er jeg imot sauehold.

Keep smiling and one day life will get tired of upsetting you.
Back to top 
IP Logged

Pages: 1 2 3 
Send Topic Print
‹ Previous Topic | Next Topic ›

Tweet
  « Home ‹ Board Top of this page

Norsk Vegetarforum » Powered by YaBB 2.5 AE!
YaBB Forum Software © 2000-2010. All Rights Reserved.

Valid RSS Valid XHTML Valid CSS Powered by Perl Source Forge
VEG-VEG.NO: SISTE

Rawganik - Rawfood og superfood
NYE BLOGGINNLEGG

Krishnas Cuisine
I PRODUKTGUIDEN

NYE LOKALGUIDER

SIST KOMMENTERT

Hvorfor registrere seg

Hjelp/brukerstøtte?

Aktuelle debatter!

Her er forumreglene