Norsk Vegetarforening > Blogger > Veggis med barn

Sunn vegetarmat for barn.

Når jeg nevner at familien vår er vegetarianere, tror ofte folk at vi lever utrolig sunt. Mange tar det også for gitt at barna mine elsker alle slags grønnsaker, og at det er omtrent det eneste de spiser: Hva? Liker du ikke salat? Du som er vegetarianer?

AV NORA ASTRUP DAHM
Dette er et personlig blogginnlegg. Følgelig er det ikke nødvendigvis representativt for Norsk Vegetarforening.


Jeg tror barna mine gjennom oppveksten verken har vært mer eller mindre glade i grønnsaker enn andre barn. I småbarnsårene varierer dessuten smaken forbausende mye. Den ene uka elsker de gulrot, mens de den neste uka ikke verdiger den et blikk, og heller kaster seg over glasset med oliven. En dag knasker de paprika som det skulle være godteri, mens de dagen etter plukker den iherdig bort fra pizzaen. I lange perioder har barna mine ikke vært særlig interessert i grønnsaker i det hele tatt.
Så hvordan sikre familien et sunt kosthold? 
Noe som selvfølgelig er like viktig for vegetarianere som for ikke-vegetarianere.
Det er jo fort gjort å leve usunt selv om man er vegetarianer. 
Ja, nesten alt som er usunt er jo vegetarisk: iskrem, loff, sjokolade, potetgull, mmm...
Så er det heldigvis slik at alt som er sunt også er vegetarisk: grovt brød, frukt, grønnsaker, linser, nøtter, mmm...

Jeg skal nevne noen kjøreregler for et nogenlunde sunt kosthold som vi har brukt i vår familie.

Sukker. 
Her må jeg innrømme at jeg er ganske streng. Er det én ting jeg ønsker å gi barna mine utenom ubegrenset med kjærlighet, trygghet og alt det der, så er det at de skal få slippe å bli hekta på sukker. Sukker har nemlig den evnen at det i for store mengder kan tappe kroppen for næringsstoffer. Det betyr at barna kan få mat med sukker når det er helg, men de kan ikke få det hver dag, for da blir de avhengige. Noe veldig mange barn og unge dessverre er i dag (jeg har vært på leirskole med sukkeravhengige tenåringer som slapp opp for godis etter to dager, og det var ikke noe pent syn...). 

Tilgjengelighet. 
Jeg lager ikke spesialmat til barna. Vi har noen forskjellige retter til middag, ofte ris (hvit eller fullkorn), en grønnsaksrett med en form for bønner/linser (evt grønnsaker og linser hver for seg), og ofte en salat eller noen type grønnsakskaker. Jeg oppmuntrer barna til å smake på alt, men det er ingen tvang (det går faktisk an å se på mat at man ikke liker den, det husker jeg godt fra jeg selv var liten). Jeg er ikke så opptatt av hva barna spiser eller liker. Uka etter er kanskje smaken og appetitten annerledes. Det viktigste for meg er at vi har det hyggelig rundt middagsbordet - og jeg har stor tro på at det er vel så viktig for helsen enn om man får i seg akkurat den ene bønnspiren den dagen. Men variert og sunn mat er tilgjengelig, og ettersom årene går vil sannsynligvis barna spise mer og mer av både grønnsaker og bønner. Det er i hvertfall slik det har gått i vår familie. Jeg sørger også for å ha et godt utvalg av frukt og lettspiste grønnsaker (sukkererter, gulrot, agurk, selleristang, avocado) tilgjengelig som snacks og mellommåltider. Hjemmelagde salte mandler er også en snacksvinner.

Brødmat: 
Det er ikke til å unngå at det blir en del brødmat, og hos oss har vi prioritert å bake brød selv, med en stor andel grove og sunne meltyper. Når det først er blitt en rutine, tar det ikke så mye tid og krefter (lett for meg å si, det er mannen min som lager det;), og det er vel anvendt energi. Da vet vi at brødet ikke er brunt fordi det er tilsatt brunfarge, men fordi det faktisk er grovt (og kjempegodt!). Ellers har jeg oppdaget at jeg kan putte utrolig mye sunt (grove meltyper, havregryn, spinat, malte sesamfrø) oppi pannekake- og vaffelrøre - og barna spiser det med glede. Har du vært så heldig at du har selvplukkede blåbær i fryseren, er dette populært og fantastisk godt som syltetøy - helt uten sukker.
Smoothies: Også en måte å få i barna noe som er godt og sunt på en gang, man kan godt ha i grønnsaker også; avocado, spinat eller agurk. 

Kort oppsummert: jeg er restriktiv med sukker og sørger ellers for at barna blir presentert for et variert tilbud av korn, frukt, grønnsaker, nøtter og linser (her har jeg skevet et innlegg om hvordan man får i seg fullverdig protein som vegetarianer). Da tror jeg familien ligger godt an til å ha sunt vegetarisk kosthold. 



Forrige innlegg: Når skal barna få velge selv?

Nora Astrup Dahm er coach, tobarnsmor - og vegetarianer.
Om Nora | Innlegg på bloggen | Andre blogger | Om bloggprosjektet




Har du en kommentar?

Navn (vises)
E-post (vises ikke)
Lagre dette til neste besøk?
UKENS OPPSKRIFT

Smoothie til frokost - hva & hvordan
Smoothie blir kanskje sett på som mer kosedrikk enn mat, men kan absolutt være et godt frokostalternativ med få enkle grep.

FERSKE VEGAN & VEGETARGUIDER

 
I BUTIKKEN

 
SIST KOMMENTERT

OSO Miljøfond   Krishnas Cuisine
I FORUMET AKKURAT NÅ

Rawganik - Rawfood og superfood
 

april 2011:
Kokekurs
(Stavanger) Arr: NV

feb - jun 2011:
Nybegynner matkurs
(Oslo) Arr: NV

feb - jun 2011:
Ny giv matkurs
(Oslo) Arr: NV

Aktivistenes kokebok
Alt innhold © bloggerne, Norsk Vegetarforening og/eller andre informasjonsleverandører. Om oss | kontaktinfo.